Raportowanie jest kluczową częścią zarządzania płatnymi mediami w celu przekazywania wyników interesariuszom i informowania o decyzjach optymalizacyjnych.
Chociaż istnieje wiele dobrze wykonanych narzędzi do raportowania innych firm, wiele z nich jest drogich i niedostępnych dla wszystkich menedżerów PPC, ze względu na obawy dotyczące budżetu lub złożone procesy zatwierdzania.
Ponadto różne narzędzia mają różne zalety, niektóre lepiej nadają się do analizy arkuszy kalkulacyjnych, a inne do przyjaznego wizualnie raportowania.
W tym artykule omówiono osiem bezpłatnych opcji raportowania PPC.
1. Looker Studio
Looker Studio (wcześniej znane jako Google Data Studio) to pełnowymiarowe narzędzie do tworzenia interaktywnych raportów, które można przeglądać w przeglądarce lub pobrać w formacie PDF.
Ponieważ Google jest właścicielem tej platformy, integruje się ona domyślnie z większością innych właściwości należących do Google, takich jak Google Analytics, Google Ads, Search Ads 360 oraz Display and Video 360.
W przypadku innych platform można wyeksportować dane do Arkuszy Google i zsynchronizować je z raportem. Kilka płatnych narzędzi innych firm pozwala również na bezpośrednią synchronizację z szerszym zakresem źródeł danych.
Możesz tworzyć wykresy, tabele i pola tekstowe lub dołączać listy rozwijane i inne elementy, aby umożliwić użytkownikom filtrowanie danych w dowolny sposób.
Zaawansowani użytkownicy mogą łączyć ze sobą wiele źródeł danych, na przykład łącząc dane Google Ads z danymi CRM lub raportując na wielu kontach.
Dla tych, którzy dopiero zaczynają, gotowe szablony są bezpłatne bezpośrednio od Google i dostawców zewnętrznych, aby zapewnić podstawową strukturę raportowania.
Głębiej: 3 kroki do skutecznego raportowania i analizy PPC
2. Dodatek do Google Ads/Google Sheets
Dzięki temu bezpłatnemu dodatkowi opracowanemu przez Google możesz generować raporty reklamowe, a następnie importować je do Arkusza Google.
Możesz dostosować, które kolumny mają być wyświetlane i filtrować dane (np. wyświetlać wybrane kampanie lub tylko te z ostatnimi wyświetleniami).
Narzędzie pozwala również ustawić harmonogramy odświeżania danych w regularnych odstępach czasu.
Taka konfiguracja może być przydatna w przypadku udostępniania danych osobom, które chcą je zobaczyć w formacie arkusza kalkulacyjnego lub w celu łatwego eksportowania tabel danych, którymi można manipulować na potrzeby innych raportów.
3. Raporty i pulpity nawigacyjne Google Ads
Edytor raportów w Google Ads umożliwia tworzenie raportów z dokładnymi danymi, które chcesz zobaczyć i zapisywanie ich do wykorzystania w przyszłości. Możesz skutecznie utworzyć tabelę przestawną wypełnioną metrykami i wymiarami, które chcesz uwzględnić.
Ponadto kilka gotowych szablonów może pomóc w szybkim przeglądaniu wydajności według grupy reklam, słów kluczowych, odbiorców, treści lub innych wymiarów.
Jedną z przydatnych wskazówek jest to, że możesz dołączyć niestandardowe kolumny, które utworzyłeś, na przykład do wyświetlania sum i CPA dla poszczególnych działań konwersji.
Ponadto można tworzyć pulpity nawigacyjne zawierające dane z wielu raportów, karty wyników dla wskaźników najwyższego poziomu i notatki do komentarzy. Jednym z ostatnich zastosowań, w którym przydał mi się pulpit nawigacyjny, było śledzenie konkretnych testów reklam, które przeprowadzam.
Więcej informacji: Jak podejść do cotygodniowego, miesięcznego, kwartalnego i rocznego raportowania PPC?
4. Raporty reklamowe Microsoft
Microsoft zawiera również własną, solidną sekcję raportowania, w której można przeglądać gotowe raporty lub tworzyć własne.
Oprócz wyświetlania standardowych danych kampaniiTa, kilka praktycznych zastosowań tych raportów obejmuje:
- Raportowanie wydawców, aby zobaczyć podział wydajności według adresu URL witryny, którego nie można wyświetlić w głównym interfejsie.
- Konflikty negatywnych słów kluczowych w celu usunięcia negatywów, które mogą nieumyślnie blokować słowa kluczowe, na które chcesz licytować.
- Raportowanie rozszerzeń reklam na poziomie słów kluczowych lub reklam.
- Raportowanie lokalizacji użytkownika w celu wyświetlenia rzeczywistej geografii osób, a nie docelowej geografii.
- Raportowanie etykiet (przydatne do przeglądania testów, w których warianty reklam mogą być oznaczone osobnymi etykietami).
Jeśli chodzi o reklamy społecznościowe, Meta ma wbudowaną sekcję raportowania, którą można znaleźć w sekcji Raportowanie reklam w menu.
Opcje obejmują funkcję tabeli przestawnej oraz możliwość tworzenia wykresów liniowych i słupkowych.
Możesz zapisać gotowe raporty z określonymi wymiarami, metrykami i filtrami, które chcesz uwzględnić. Można również podzielić dane na różne sposoby, takie jak nazwa kampanii, urządzenie, miejsce docelowe i inne.
6. Edytor reklam Google
Chociaż niekoniecznie jest to pierwsza myśl o raportowaniu, możesz zobaczyć dane dotyczące wydajności w Edytorze Google Ads.
Po pierwszym otwarciu zobaczysz wykres i selektory dla metryk najwyższego poziomu, z możliwością wyboru ram czasowych.
Możesz także przeciągnąć dane do sekcji edycji za pomocą przycisku Wyświetl statystyki na górnym pasku. Wybierz poszczególne wskaźniki, które następnie możesz wypełnić w tabeli w interfejsie edytora.
Ponadto można wyświetlić raport wyszukiwanych haseł lub zobaczyć wydajność poszczególnych zasobów wyszukiwania, wyświetlania, aplikacji lub Demand Gen (w tym obrazów i tekstu).
Funkcje te mogą być przydatne jako alternatywa dla interfejsu internetowego do pobierania danych w formacie arkusza kalkulacyjnego.
7. Edytor reklam Microsoft
Podobnie jak Google, można również dołączyć metryki podczas pobierania danych do Microsoft Advertising Editor.
Użyj przycisku Wyświetl statystyki na górnym pasku i wybierz ramy czasowe, które chcesz zobaczyć. Możesz również wyświetlić dane bezpośrednio w interfejsie lub wyeksportować je, aby manipulować nimi w programie Excel lub innym programie.
8. Google Analytics
Prawidłowo skonfigurowane wdrożenie Google Analytics ma kluczowe znaczenie dla analizy każdego menedżera PPC. Musisz upewnić się, że ruch w witrynie z platform reklamowych jest prawidłowo śledzony (np. poprzez połączenie Google Ads i użycie odpowiednich parametrów UTM na różnych platformach).
Raporty zbudowane w GA4 mogą pomóc w pokazaniu wydajności ruchu reklamowego powiązanego ze wskaźnikami zachowania w witrynie.
Jeśli połączyłeś swoje konto Google Ads i masz włączone automatyczne tagowanie, możesz przeglądać dane Google Ads wraz z kluczowymi zdarzeniami (zdarzenia, które oznaczyłeś jako priorytetowe dla swojej firmy, takie jak wypełnianie formularzy, sprzedaż itp.
Eksploracje stanowią dobry punkt wyjścia do tworzenia niestandardowych raportów, które można segmentować w celu uwzględnienia tylko określonego ruchu, na przykład z płatnych kanałów, wraz z wybranymi wymiarami i metrykami.
Na przykład można utworzyć raport lejka pokazujący, ile ruchu z reklam dociera do każdego etapu procesu zakupu.
Dodatkową wartością Google Analytics dla raportowania PPC jest możliwość sprawdzenia, w jaki sposób reklamy współpracują z innymi kanałami, takimi jak wyszukiwanie organiczne, media społecznościowe i inne., skierowania i bezpośredni ruch w procesie konwersji.
Sekcja Atrybucja pozwala zobaczyć ścieżki użytkowników w wielu kombinacjach kanałów i porównać ostatnie kliknięcia z modelami opartymi na danych.
Głębiej: Jak połączyć GA4 i Google Ads, aby uzyskać potężne płatne wyniki wyszukiwania
Rozpocznij raportowanie
Nawet jeśli nie masz budżetu na droższe narzędzia do raportowania, dostępnych jest wiele bezpłatnych opcji.
Jeśli nie przetestowałeś jeszcze niektórych opcji opisanych w tym artykule, poświęć trochę czasu, aby je sprawdzić, pobawić się funkcjami i zobaczyć, jakie konfiguracje raportowania mogą być odpowiednie dla Twoich potrzeb.
Autorzy współpracujący są zapraszani do tworzenia treści dla Search Engine Land i są wybierani ze względu na swoją wiedzę i wkład w społeczność wyszukiwania. Nasi współpracownicy pracują pod nadzorem redakcji, a ich treści są sprawdzane pod kątem jakości i przydatności dla naszych czytelników. Wyrażane przez nich opinie są ich własnymi.