Czy sieci społecznościowe zaczynają się ochładzać na projektach Web3?
Na początku tego tygodnia, Snapchat ogłosił, że będzie cięcie ponad 1000 miejsc pracy, jak pracuje do przeciwdziałania stratom z powodu, zasadniczo, niższe niż przewidywane wydatki na reklamę. Aby to zrobić, Snap wyjaśnił, że będzie skupiać się na trzech konkretnych obszarach, aby doskonalić się w przyszłym rozwoju.
Zgodnie z Snap CEO Evan Spiegel:
„Restrukturyzujemy naszą działalność, aby zwiększyć koncentrację na naszych trzech strategicznych priorytetach: rozwoju społeczności, wzroście przychodów i rozszerzonej rzeczywistości. Projekty, które nie przyczyniają się bezpośrednio do tych obszarów, zostaną przerwane lub otrzymają znacznie zmniejszone inwestycje.”
Co ma sens – wzrost społeczności i przychodów zapewnia natychmiastowe korzyści biznesowe, podczas gdy AR pozostaje największą szansą Snapchata w przyszłości i jest obszarem, w którym nadal jest liderem.
Ale oznacza to również, że jeden szczególnie interesujący obszar działalności Snapchata zostanie wycięty w ramach przetasowań.
Jak podaje The Block:
„Snapchat parent Snap Inc. wydaje się zamykać swój zespół Web3 w świetle planu restrukturyzacji całej firmy”.
Dział Snap’s Web3 przyglądał się różnym zastosowaniom rozwijających się technologii w kontekście Snapchata, w tym współpracy AR z różnymi znanymi projektami NFT, cyfrowymi ubraniami i przedmiotami dla awatarów, a także potencjalnie i zdolnością do wykorzystania NFT jako soczewek zmieniających twarz.
Ostatecznie, Snap teoretycznie również szukał ułatwienia bardziej bezpośrednie połączenie z projektami NFT, tak, że ekspansje, jak to będzie native do Snap siebie.
Ale to, najwyraźniej, teraz nie pójdzie do przodu – lub przynajmniej, nie w stopniu, w jakim prawdopodobnie mógłby mieć przez Snap własnej, dedykowanej inicjatywy Web3.
W rzeczywistości, jeden z liderów działu Web3 Snap Jake Sheinman zatweetował to po ogłoszeniu Snap’a:
„Po 4 latach pracy w Snap, dziś jest mój ostatni dzień. W wyniku restrukturyzacji firmy podjęto decyzje o wygaśnięciu naszego zespołu Web3.Ten sam zespół, który współtworzyłem w zeszłym roku z innymi piratami, którzy wierzyli w cyfrową własność i rolę, jaką AR może odegrać, aby to wspierać.”
Tak więc, pozornie, integracje AR były głównym sednem Snap’s Web3 push, ale biorąc pod uwagę krach kryptowalutowy, a także malejące zainteresowanie NFT, wydaje się, że nie jest to już priorytet dla aplikacji.
Czy to błąd?
To jest pytanie, które wielu teraz ma – co decyzja Snapa o wycofaniu się z Web3 oznacza w szerszym kontekście tych nowych, łączących, współpracujących możliwości?
Naprawdę, to prawdopodobnie nie oznacza kupy. Snap nadal może ułatwić większość z tych projektów poprzez swoje istniejące narzędzia AR i współpracę, w taki sam sposób, w jaki współpracuje na przykład ze studiami filmowymi, aby stworzyć AR tie-ins. Prawdopodobnie nie potrzebuje dedykowanego zespołu Web3 w tym sensie, ponieważ te procesy, w większości, nie są unikalne dla inicjatyw Web3.
Gdzie to prowadzi do więcej pytań jest wokół następnego etapu integracji produktów cyfrowych, i ułatwienie takich poprzez narzędzia Snap.
Jak wspomniano, Snap również inwestuje w cyfrową odzież, z szeregiem partnerstw wysokiej rangi marki na rzeczy dla awatarów Bitmoji.
To, teoretycznie, mogłoby być idealnym punktem łączącym dla projektów Web3, z ludźmi tworzącymi swoją cyfrową podobiznę na Snapie, którą mogliby następnie wykorzystać w nadchodzącym doświadczeniu metaverse.
Znaki Bitmoji są już ogromnie popularne jako forma cyfrowej ekspresji, ze Snap raportował w zeszłym roku, że 200 milionów ludzi używa naklejek Bitmoji każdego dnia. Biorąc pod uwagę połączenie, które użytkownicy Snap już mają ze swoimi cyfrowymi sobowtórami, byłoby sensowne dla Snap, aby użyć tego jako punktu wyjścia do ułatwienia sprzedaży cyfrowych przedmiotów, opierając się na zmianie Web3 – chociaż obecny zespół Web3 wydaje się być bardziej skoncentrowany na integracji aktywacji w świecie rzeczywistym w oparciu o właściwości Web3.
Wygląda to świetnie i zdecydowanie zwiększa doświadczenie społeczności wokół projektów Web3. Ale nie przekładają się one bezpośrednio na główny produkt Snap’a, co jest prawdopodobnym powodem, dla którego Snap odszedł od tego typu działań w chwili obecnej.
Ponieważ, ponownie, sprzedaż NFT nie utrzymała się, a ciągłe doniesienia o oszustwach, rugach i exploitach sprawiają, że ludzie są coraz bardziej ostrożni w inwestowaniu w sztukę NFT, oprócz szerszych spadków kryptowalut. Zasadniczo sektor ten potrzebuje więcej regulacji i bardziej zdefiniowanych zasad dotyczących sprzedaży cyfrowych dzieł sztuki, aby zapewnić większą ochronę – co następnie rodzi pytanie, czy w ogóle potrzebujemy NFT.
Już teraz można kupić cyfrowe dzieła sztuki za pośrednictwem istniejących narzędzi i platform, które przestrzegają zasad handlu i wymiany oraz oferują większą ochronę w tym zakresie. NFT oferują alternatywną drogę do cyfrowej własności – ale w obecnej formie ta alternatywa nie jest tak dobra jak procesy, które w dużej mierze stara się zastąpić.
Jest to kolejny powód, dla którego entuzjazm dla inicjatyw Web3 słabnie, a Snap prawdopodobnie nie jest już tak zainteresowany jak wcześniej – w tej chwili nie jest jasne, czy NFT, jako proces, w ogóle działają, w sensie funkcjonalnym.
Jednak społeczności tworzące się wokół nich są znaczące, co daje potencjał dla nowych powiązań i inicjatyw cyfrowych na platformach takich jak Snapchat. Przyszłość własności produktów cyfrowych oferuje również znaczący potencjał w tym zakresie, ale teraz, na tym etapie rozwoju, pierwsza fala inicjatyw Web3 coraz bardziej wygląda jak test ciśnieniowy, i nie są one, ogólnie rzecz biorąc, stoją do kontroli.
Więc choć Snap wycofuje się teraz z projektów Web3, wątpię, by było to trwałe odejście od potencjału tych nowych możliwości i nie sądzę, by świadczyło o szerszym spojrzeniu na Web3, w ogóle.