Uzyskanie wyróżnionego fragmentu to w zasadzie trafienie w kopalnię złota SEO, co skutkuje zwiększoną liczbą kliknięć, ruchem i potencjalnie zwiększonym biznesem.
Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz tak ciężko pracować, aby uzyskać więcej polecanych fragmentów swojej witryny. Zainteresowany? Powinieneś być.
W oparciu o lata spędzone na pisaniu i SEO, przygotowałem przewodnik, który pomoże ci zidentyfikować możliwości featured snippet.
Jak znaleźć możliwości związane z Featured Snippet?
Szybka odpowiedź: Użyj narzędzi, aby sprawdzić, gdzie obecnie znajduje się Twoja witryna w odniesieniu do polecanych fragmentów. Użyj wyszukiwania ręcznego i tych samych narzędzi, aby znaleźć słowa kluczowe z polecanymi fragmentami, do których możesz dążyć, a także inne powiązane słowa kluczowe, które możesz wykorzystać. Następnie znajdź możliwości szybkiej wygranej w oparciu o autorytet Twojej witryny, treść, którą możesz zoptymalizować i dane strukturalne, które możesz zastosować. Po wprowadzeniu tych zmian śledź, jakie techniki sprawdziły się w Twojej witrynie, a jakie nie.
Czym są wyróżnione fragmenty?
Jest to rodzaj funkcji strony wyników wyszukiwania (SERP), która odpowiada na pytania użytkownika za pomocą fragmentu, który boty indeksujące pobrały bezpośrednio z artykułu lub strony internetowej. Często jest to podsumowanie informacji, których według Google szukają użytkownicy.
Oto przykład ze starszego artykułu na temat optymalizacji linków:
Google już od jakiegoś czasu wprowadza featured snippets dla coraz szerszej gamy wyszukiwanych haseł. To dlatego, że świetnie nadają się one do udzielania szybkich odpowiedzi użytkownikom.
Dlaczego wyróżnione fragmenty mają znaczenie w SEO?
Featured snippets są świetne dla SEO, ponieważ zajmują pozycję #0 w organicznych wynikach wyszukiwania. Znajduje się na szczycie organicznego wyniku wyszukiwania nr 1.
Jest również sformatowany w sposób, który czyni go bardziej pomocnym i dostępnym dla użytkowników w porównaniu z organicznymi wynikami wyszukiwania.
Spójrzmy na wyróżniony fragment dla zapytania „Co to jest wyróżniony fragment” w porównaniu z pierwszym wynikiem organicznym na tej samej stronie.
A oto jak krótko wygląda tradycyjny wynik organiczny:
To wszystko. Gdybym był użytkownikiem wyszukującym to zapytanie, zdecydowanie uzyskałbym bardziej merytoryczną odpowiedź z pierwszego, a nie drugiego wyniku.
A gdybym był ciekawskim użytkownikiem, byłbym bardziej skłonny kliknąć artykuł, który wydaje mi się bardziej pomocny – a tak właśnie sformatowane są polecane fragmenty.
Krótko mówiąc, pojawienie się treści w wyróżnionym fragmencie jest ważne dla SEO, ponieważ może prowadzić do znacznie większej liczby kliknięć w witrynie. Oznacza to, że jest to dobre dla współczynnika klikalności i zwiększenia ruchu organicznego.
Rodzaje wyróżnionych fragmentów:
Najpopularniejszym typem wyróżnionego fragmentu jest ten, który właśnie pokazałem powyżej, ale Google może udostępniać różne formaty w różnych przestrzeniach.
W chwili pisania tego tekstu istnieje pięć ogólnych typów wyróżnionych fragmentów:
- Akapit
- Lista
- Tabela
- Wideo
- Akordeon
Spośród nich wiemy, że najczęściej spotykane są fragmenty wyróżnione typu akapit i lista. Listy mogą mieć format liczbowy lub punktowy. Często widzisz te dwa typy, gdy prosisz o definicje, instrukcje i oczywiście listy produktów.
Ostatnio zauważyłem również, że Google naciska na większą liczbę fragmentów wyróżnionych w formacie tabeli i wideo.
Tabele są powszechne, jeśli wyszukiwanie ma coś wspólnego ze specyfikacją produktu, taką jak cena.
Z drugiej strony, filmy pojawiają się, jeśli szukasz poradników lub demonstracji, gdzie Google pokaże określoną sekcję filmu, która według niego zapewnia najbardziej odpowiednią odpowiedź.
Ostatnie są akordeony. Nie są one tak często spotykane, ale wyglądają podobnie do sekcji „Ludzie też pytają”. Po kliknięciu akordeon rozwija się i prawie zawsze pokazuje dodatkowe polecane fragmenty, co jest fascynujące.
Ważne statystyki dotyczące wyróżnionych fragmentów
Rzućmy okiem na kilka ogólnych statystyk, które znalazłem w kilku badaniach dotyczących wyróżnionych fragmentów. Dane te mogą dać SEO i właścicielom witryn lepsze spojrzenie na to, jak wpływają one na SEO i jak znaleźć możliwości uzyskania większej liczby polecanych fragmentów.
19-23% wszystkich SERPów zawiera Featured Snippet.
Jedno z badań przeprowadzonych przez Moz stwierdza, że są one zawarte w około 23% wszystkich SERP. Inne badanie przeprowadzone przez SEMRush i Brando wykazało, że pojawiają się one w 19% wszystkich SERP. Tak czy inaczej, jest to wzrost o ponad 150% od 2016 roku – to szalone.
Akapity i listy to najpopularniejsze typy wyróżnionych fragmentów
Według SEMRush, akapity stanowiły 70% wszystkich polecanych fragmentów, a listy 19,1%. To badanie, przeprowadzone w 2020 r., może nie mieć najdokładniejszych liczb na 2023 r., ale pokazuje nam całkiem jasny obraz tego, jaki format treści jest często promowany jako polecane fragmenty w Google.
Getstat miał również te same ustalenia w swoich własnych badaniach – pokazując, że fragmenty akapitowe pojawiły się w 82% wszystkich polecanych fragmentów, które widzieli.
Sekcje „Ludzie też pytają” są widoczne w 93,8% wyróżnionych fragmentów SERP.
Moz, w tym samym badaniu, zauważył, że zwykle widzimy sekcję PAA za każdym razem, gdy pojawia się polecany fragment.
Oto przykład, przy użyciu tego samego zapytania, co wcześniej (co to jest wyróżniony fragment):
Jest to dla mnie dość interesujące, ponieważ pokazuje, że za każdym razem, gdy pojawia się polecany fragment, istnieje kilka innych możliwości, aby Twój artykuł lub strona znalazła się w wynikach wyszukiwania – nawet jeśli organicznie może nie mieć dobrej pozycji w rankingu.
Jeśli nie możesz uzyskać miejsca w polecanym fragmencie, możesz przeprowadzić badanie słów kluczowych, dodać niektóre z PAA, które pojawiają się w treści, i zyskać więcej szans na umieszczenie w SERPach.
Badanie Getstat ujawniło jeszcze jedną interesującą ciekawostkę: W 23% SERP z zarówno PAA, jak i wyróżnionym fragmentem, pierwsza PAA miała podobną odpowiedź do wyróżnionego fragmentu.
Wyróżnione fragmenty wpływają na współczynnik CTR
Badanie przeprowadzone przez Ahrefs kilka lat temu wykazało, że chociaż wyróżnione fragmenty przyciągają wzrok i zawierają informacje, niekoniecznie uzyskują najwięcej kliknięć z każdej witryny na pierwszej stronie.
Strona, która jest numerem 1 w SERP bez wyróżnionego fragmentu, może uzyskać około 26% wszystkich kliknięć. Jednak strona, która jest numerem 1 w SERP z wyróżnionym fragmentem, uzyska średnio tylko około 19,6%.
Oznacza to, że miejsce nr 0 skutecznie kradnie znaczną część kliknięć z organicznego wyniku nr 1. Całkiem dobry kompromis, jeśli nie możesz pokonać wyniku nr 1, ale nadal chcesz uzyskać mnóstwo kliknięć.
Jak badać możliwości związane z Featured Snippet?
Ręczne szukanie możliwości wyróżnionego fragmentu strony zajmie dużo czasu. Ponadto Google Search Console nie wyświetla obecnie żadnych informacji dotyczących polecanych fragmentów.
Zalecam korzystanie z narzędzi innych firm do wyszukiwania Możliwości featured snippet w celu optymalizacji treści.
Narzędzia badawcze do wykorzystania dla polecanych fragmentów
Używam dwóch narzędzi, aby sprawdzić, gdzie znajdują się nasze witryny pod względem polecanych fragmentów: Ahrefs i SEMrush. Możesz użyć obu, aby sprawdzić swoje bieżące rankingi, a także niewykorzystane możliwości polecanych fragmentów.
Jak sprawdzić aktualne fragmenty
Zanim rozpoczniesz proces szukania możliwości, polecam najpierw zorientować się, gdzie znajduje się Twoja witryna.
W Ahrefs wystarczy wpisać swoją domenę i kliknąć raport organicznych słów kluczowych. Stamtąd możesz filtrować wyniki według funkcji SERP i kliknąć polecane fragmenty.
Wynikowa lista zawiera wszystkie słowa kluczowe, dla których wyświetlasz się jako polecany fragment.
Korzystając z SEMrush, wpisz swoją domenę w pasku wyszukiwania, kliknij Enter, a następnie wybierz pozycje w pierwszym menu widocznym poniżej.
Z tego miejsca możesz dalej filtrować wyniki, klikając funkcje SERP, które pokażą, które strony są obecnie wyświetlane jako polecane fragmenty (oraz niektóre inne funkcje, takie jak Pakiet lokalny).
W obu narzędziach można sprawdzić procent wyników wyszukiwania, które pojawiają się w dowolnym rodzaju fragmentu. Jeśli widzisz tam niską liczbę, nie panikuj. W przypadku większości witryn jest to powszechne – zwłaszcza jeśli nie próbowałeś optymalizować pod kątem tego rodzaju rzeczy.
To, co tutaj otrzymujesz, to punkt odniesienia dla twoich wysiłków optymalizacyjnych. Dobrze jest wiedzieć, od czego zacząłeś, aby zrozumieć, co działa, a co nie, gdy zaczniesz próbować kierować reklamy na polecane fragmenty.
Ponadto praca w niszy, w której Google już uważa Cię za eksperta, jest całkiem dobrym miejscem do rozpoczęcia. Jest bardziej prawdopodobne, że wykorzystasz możliwości tutaj niż gdziekolwiek indziej.
Jak znaleźć snippety konkurencji
W ten sam sposób, w jaki sprawdziłeś pozycję swojej witryny, możesz również sprawdzić konkurencję.
Dlaczego? Ponieważ chcesz pokonać konkurencję. A jeśli Twoi konkurenci pojawiają się we fragmentach 1 na 10 razy, powinieneś spróbować pojawić się w nich dwa razy więcej. W ten sposób możesz uzyskać większy udział w rynku w swojej branży.
Dobrą wiadomością jest to, że te dwa narzędzia pozwalają zobaczyć te same dane dla konkurencji. Wystarczy postępować zgodnie z tymi samymi instrukcjami, używając ich domeny internetowej i zobaczyć, skąd pochodzą fragmenty stron konkurencji.
Na jakie słowa kluczowe kierują reklamy, które mają polecany fragment? Czy te fragmenty pochodzą z ich artykułów, stron lub strony głównej?
Te dwie kwestie mogą ujawnić nowe możliwości, a także ich taktyki – z których możesz skorzystać później.
Jak zidentyfikować możliwości związane z Featured Snippet?
Ten przewodnik krok po kroku może pomóc potencjalnie wygrać wyróżniony fragment:
- Sprawdź, czy słowa kluczowe mają polecane fragmenty.
- Sprawdź sugestie słów kluczowych.
- Zoptymalizuj treść pod kątem typu wyróżnionego fragmentu.
- Poznaj intencje swoich odbiorców.
- Spraw, by treść była zwięzła i zawierała informacje.
- Używaj znaczników schematu.
- Śledź cele polecanego fragmentu.
Przejdźmy do każdego z nich.
Sprawdź, czy słowa kluczowe mają polecane fragmenty
Możesz to zobaczyć w SEMRush. Jeśli spojrzysz na słowa kluczowe w rankingu organicznym, możesz zobaczyć takie symbole, które wskazują, że zapytania wyszukiwania pokazują zarówno wyniki organiczne, jak i wyniki strukturalne, takie jak polecane fragmenty, PAA i inne.
Powinieneś także ręcznie sprawdzić SERP, aby zobaczyć, jaki rodzaj polecanego fragmentu jest wyświetlany dla tego słowa kluczowego.
Dzięki temu wiemy, że to konkretne słowo kluczowe ma polecany fragment listy. Oznacza to, że jeśli dodałem listę do mojego starego artykułu, mogę spróbować ukraść ten wyróżniony fragment z aktualnie rankingowej witryny.
Sprawdź sugestie słów kluczowych
Następnie przejdź do przeglądu słów kluczowych, który pokazuje powiązane słowa kluczowe i zapytania dla wybranego słowa kluczowego. W poniższym przykładzie sprawdzam słowo kluczowe „jak stwierdzić, że seo działa„, którego użyłem w poprzednim artykule.
Dane te pokazują, jakie inne słowa kluczowe możesz chcieć uwzględnić w swoim artykule lub stronie, a także możliwości trafienia do sekcji PAA.
Optymalizacja treści pod kątem typu featured snippet.
Gdy już wiesz, jaki typ wyróżnionego fragmentu ma Twoje docelowe słowo kluczowe, nadszedł czas, aby zoptymalizować pod niego treść.
Upewnij się, że dodajesz coś, co spełnia kryteria. W innym artykule, który wcześniej napisałem na temat optymalizacji pod kątem polecanych fragmentów, mam również inne wskazówki, jeśli potrzebujesz więcej pomocy w tym zakresie.
W poprzednim przykładzie powiedziałem, że dodam listę do mojego artykułu ukierunkowanego na słowo kluczowe „jak stwierdzić, że seo działa„, ponieważ jest to rodzaj fragmentu, który widziałem w SERPach.
Z drugiej strony, gdybym zobaczył, że wyświetlany jest snippet typu akapitowego, moja strategia dla tego artykułu uległaby zmianie.
Pro-tip: niezależnie od tego, co widziałeś w bieżącym polecanym snippecie, do którego próbujesz się odwołać, ulepsz go. Jeśli jest to lista, powiedzmy, siedmiu korzyści z czegoś, wymień od ośmiu do dziesięciu. Jeśli jest to zwięzły opis tematu, spróbuj zrobić to samo – ale z dodatkowymi cennymi informacjami (jeśli masz jakąś wiedzę w tej dziedzinie, to jest to miejsce, w którym może się przydać).
Zawsze staraj się przebić wartość aktualnego wyróżnionego fragmentu treścią, którą optymalizujesz.
Poznaj intencje swoich odbiorców
Częścią optymalizacji treści jest zrozumienie odbiorców.
Kiedy ludzie wyszukują określone słowa kluczowe, szukają konkretnej odpowiedzi – mogą jeszcze nie wiedzieć, co to jest, ale ty powinieneś.
Musisz wiedzieć, jakiego rodzaju odpowiedzi szukają. Wiedza ta pomoże ci zrozumieć, jak najlepiej odpowiedzieć na ich zapytanie. Zagłębiam się w ten temat w moim innym przewodniku na temat tworzenia przydatnych treści.
Opracowanie właściwej odpowiedzi zwiększa prawdopodobieństwo, że Twoje treści staną się polecanym fragmentem.
Treści powinny być zwięzłe i bogate w informacje.
Oprócz korzystania z odpowiedniego rodzaju treści, musisz upewnić się, że Twoje odpowiedzi są zwięzłe i istotne dla zapytania. Udzielaj odpowiedzi tak zwięzłych, jak to tylko możliwe (maksymalnie 2-3 zdania).
Dlaczego? Google regularnie naciska na krótkie, ale treściwe odpowiedzi w polecanym fragmencie. Wiemy więc, że jest to właściwa droga.
Kolejna profesjonalna wskazówka: dodaj sekcję szybkiego podsumowania do swoich artykułów.
Być może widziałeś to na innych stronach internetowych. Ja również zacząłem to robić, gdy odświeżam niektóre starsze treści, takie jak ta sekcja, którą dodałem do tego artykułu, a także niektóre z moich starszych, ale wydajnych prac, takich jak mój przewodnik po schemacie agregacji ocen.
Dodanie informacji „za długie, nie czytałem” (tl;dr) do najpopularniejszych stron to łatwy sposób na zdobycie kilku polecanych fragmentów tu i tam. Wprowadzanie niewielkich dodatków w celu dostarczenia treści w prosty sposóbTen sposób może naprawdę wiele zdziałać dla Twojego SEO. Ponadto jest to naprawdę łatwy sposób na eksperymentowanie z treścią.
Używaj znaczników schematu
Znaczniki schematu to linie kodu, które dostarczają wyszukiwarkom (takim jak Google) dane w ustrukturyzowany sposób. Pomaga to Google lepiej zrozumieć treść i jej kontekst, co skutkuje ulepszonymi fragmentami, znanymi również jako fragmenty rozszerzone.
Zastosowanie odpowiednich znaczników schematu w stosownych przypadkach może pomóc w wygraniu polecanego fragmentu. Niektóre z nich obejmują:
- Schemat FAQ
- Schemat poradnika
- Schemat przepisu
- Schemat produktu
Istnieją dwa sposoby dodawania znaczników schematu do witryny. Pierwszy z nich to wtyczki, a drugi to kodowanie. Polecam zapoznać się z różnymi znacznikami, które można dodać do treści na stronie Schema.
Śledź cele featured snippet
Wreszcie, zawsze śledź swoje postępy. Jak wspomniałem wcześniej, nie będziesz wiedział, co działa na twoje SEO, a co nie, jeśli nie będziesz miał punktu odniesienia do porównania. To samo dotyczy bieżących postępów – monitoruj więc te polecane fragmenty docelowe.
Stamtąd możesz kontynuować stosowanie tego, co działa dobrze dla Twojej witryny na innych stronach i pozbyć się strategii, które nie działają.
Kluczowe wnioski
Ponieważ polecane fragmenty nadal dominują w górnej części SERPS, wiedza o tym, jak zidentyfikować możliwości polecanego fragmentu – i jak je uchwycić – może pomóc w zwiększeniu widoczności witryny.
W Twojej witrynie czeka wiele niewykorzystanych możliwości, więc przygotuj się na zbadanie słów kluczowych i dostarczaj właściwe odpowiedzi we właściwym formacie prostym, zwięzłym językiem.