Jednym z najbardziej popularnych formatów pisanych treści online jest skromny listicle.
55% blogerów twierdzi, że opublikowało listicle w ciągu ostatnich 12 miesięcy (tylko artykuły typu how-to zajmują wyższe miejsce).
Ale ta popularność istnieje właśnie dlatego, że ludzie uwielbiają czytać listy.
Uwielbiamy klikać w nagłówki list, ponieważ są one niesamowicie konkretne i stawiają oczekiwania co do tego, co znajduje się w środku artykułu. Wiemy, w co się pakujemy i jest to dla nas satysfakcjonujące.
Uwielbiamy czytać listy, ponieważ nasze mózgi są przystosowane do tego typu sortowania informacji.
A kiedy skończysz czytać ten artykuł, pokochasz też pisanie listicle.
Co to jest listicle?
Listicle jest rodzajem treści, która rozbija razem dwie rzeczy: artykuł i listę.
Po prostu, w artykule, przedstawiasz informacje sformatowane jako szczegółowa lista. Zazwyczaj do każdego elementu listy dołącza się kilka akapitów opisu, aby pomóc czytelnikowi zrozumieć go, dać mu tło lub historię na nim, lub wyjaśnić, dlaczego ma znaczenie.
Listicles są sformatowane w bardzo specyficzny sposób, z każdym elementem listy oznaczonym numerowanym podtytułem.
Oto dobry przykład z artykułu Reader’s Digest o 100 najlepszych książkach wszech czasów. Tytuł każdej książki to numerowany punkt na liście sformatowany jako nagłówek. Pod każdą pozycją na liście znajduje się streszczenie książki, dlaczego znalazła się na liście i dlaczego powinieneś ją przeczytać.
Dlaczego powinieneś pisać listy List
icles
są jednym z najbardziej popularnych typów treści z wielu powodów:
- Rozbijają temat na małe, łatwo strawne kawałki.
- Format listy jest łatwy do skanowania, co pomaga czytelnikom znaleźć informacje, które są dla nich najważniejsze.
- Kiedy piszemy o temacie edukacyjnym, listicle pomaga wyjaśnić złożone idee i procesy.
- Format listy sprawia, że skomplikowane tematy i długie wyjaśnienia są bardziej przystępne i mniej onieśmielające.
Pisanie listicles i publikowanie ich jako części strategii treści jest również przydatne w realizacji celów związanych z zawartością marki i SEO.
Listicles mają tendencję do uzyskiwania dużego zaangażowania – kiedy ludzie widzą typowy nagłówek listicle, są bardziej skłonni do kliknięcia go.
W badaniu BuzzSumo dotyczącym najczęściej udostępnianych nagłówków, artykuły, które uzyskały największe zaangażowanie, zaczynały się od liczby, np. „7 unikalnych sposobów dekorowania na święta” lub „10 najlepszych książek wszech czasów”.
Połowa z 10 najlepszych kolumn ekspertów SEO na Search Engine Land w 2022 roku to były listicles. (A sam ten artykuł jest jednym z przykładów listicle).
Nie zapominaj o rankingach słów kluczowych
.
Jeśli twoje artykuły są właściwie zbadane i zoptymalizowane pod kątem odpowiednich tematów/słów kluczowych, będą one miały odpowiednią pozycję w wyszukiwarkach, będą chwytać kliknięcia i kierować ruch i leady na twoją stronę.
Więc, odpowiedzmy na pytanie: Jak napisać dobry listicle, który osiągnie wszystkie te cele?
Pobierz codzienny newsletter, na którym polegają marketerzy wyszukiwania.
<![CDATA[ function getCookie(cname) { let name = cname + „=”; let decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); let ca = decodedCookie.split(’;’); for(let i = 0; i <h2>How to write listicles that grab your audience</h2> <p>Pisanie listicles może być niezwykle proste.tforward. Jednakże, można wziąć swoje listicles do następnego poziomu poprzez włączenie tych kroków.
1. Wybierz świetny temat
listicle
Po pierwsze, upewnij się, że wybierasz temat, który nadaje się na listę – nie każdy temat sprawdzi się przy pisaniu listicle.
Najlepsze tematy listicle są proste i łatwo posortowane w listę. Jeśli po posortowaniu zostaną ci informacje, które nie mają sensu jako część listy, musisz przemyśleć temat lub go dopracować.
Na przykład, ten artykuł, który czytasz, mógł być listicle, ale ostatecznie wszystkie informacje, które chciałem podzielić, nie pasują do formatu listy (takie jak definicja listicle i dlaczego powinieneś napisać jeden). Te „błyskotki” rujnują listę – i niszczą schludność, prostotę i satysfakcję właściwą dla tego formatu.
Krótka historia: Jeśli nie możesz zmieścić wszystkich informacji w swoim artykule zgrabnie wewnątrz listy, nie powinieneś pisać go jako listicle.
2. Napisz jasny i konkretny nagłówek
listicle
Na szczęście Twój nagłówek listicle powinien napisać się sam – ale nie powinien być clickbaitowy.
Nagłówki click-bait obiecują więcej niż dostarczają. Oznacza to, że Twój nagłówek początkowo ekscytuje czytelnika w jakiś sposób, ale kiedy kliknie i zacznie czytać, natychmiast czuje się zawiedziony.
Unikaj tego poprzez jasne i konkretne określenie, co będzie zawierał Twój artykuł. Opisz to w swoim nagłówku, łącznie z dokładną liczbą kroków/punktów, które zawiera Twoja lista.
Na przykład, gdybym pisał listicle o najlepszych ekologicznych firmach odzieżowych, sformułowałbym go tak:
„10 niesamowitych ekologicznych marek odzieżowych dla świadomego ziemi kupującego
”
Albo, jeśli pisałem listicle o wskazówkach, jak zaoszczędzić pieniądze na ogrzewaniu / chłodzeniu:
„5 prostych wskazówek, jak zaoszczędzić pieniądze na ogrzewaniu i chłodzeniu domu
”
Te nagłówki są opisowe, ale nie przes
adzają z obietnicami.
Są też z góry obciążone liczbą punktów na liście.
Ten nagłówek listicle od hydraulika jest kolejnym świetnym przykładem. Jest prosty, ale skuteczny:
3
.
Zarys i numeracja kroków lub punktów
Następnie, ułóż wszystkie kroki, punkty lub elementy w swoim listicle. Napisz je w formie prostej listy i ponumeruj je odpowiednio.
To jest twój konspekt – bardzo pomocny krok, który pozwala ci zobaczyć cały artykuł na pierwszy rzut oka i upewnić się, że ma on sens z powiększonej perspektywy.
W tym momencie upewnij się, że pozycje Twojej listy są uporządkowane w sposób jak najbardziej logiczny.
- Jeśli pozycje na liście są krokami w procesie, uporządkuj je w kolejności potrzebnej do wykonania zadania.
- Jeśli kolejność pozycji na liście nie zależy od logiki, wymień najpierw najbardziej wartościowe pozycje lub punkty – te, na których najbardziej zależy Twoim czytelnikom.
Na przykład, ta lista autorstwa Baking Kneads oferuje 13 wskazówek dotyczących pieczenia ciasta. Wskazówki są zgodne z logiczną kolejnością, zaczynając od przygotowania składników, a kończąc na odpowiedniej technice lukrowania.
4. Nie przykuwaj się do określonej liczby punktów
Gdy tworzysz zarys swojego listicle, nie mów: „Muszę napisać 13 punktów, bo inaczej…”
.
To przepis na niesatysfakcjonującą listę. A co jeśli masz o wiele więcej wartościowych informacji niż to? Co jeśli mógłbyś z łatwością napisać listę 25 punktów, z których każdy byłby przydatny?
Z drugiej strony, co jeśli po numerze 7 będziesz miał problem z wymyśleniem kolejnych pozycji na liście? Reszta twoich punktów prawdopodobnie nie będzie tak wartościowa lub interesująca – i w ten sposób kończysz z bezużytecznym puchem.
Zamiast tego pozwól, aby twój temat poprowadził cię do tego, ile informacji potrzebujesz, aby zadowolić czytelników – i jak długa powinna być twoja lista.
- Zrób research tematu w Google, aby zobaczyć, co konkurencja zawarła w swoich listach.
- Pomyśl o ekspertyzie swojej marki i dodaj to, co wiesz, że będzie wartościowe w oparciu o Twoją wiedzę i doświadczenie.
- Zastanów się, czego potrzebują Twoi odbiorcy i staraj się im to zapewnić.
- Nigdy nie dodawaj kolejnych pozycji na liście tylko po to, aby osiągnąć konkretną liczbę lub wypełnić listę.
Świetny przykład: Mnóstwo ludzi powie Ci, że włączenie pewnej liczby pozycji do Twojego listicle jest bardziej angażujące i zarobi więcej kliknięć i przeczytań. Niektórzy mówią, aby używać tylko nieparzystych liczb, inni trzymają się wielokrotności 5, a kilka tylko budować listy z 1-9 elementów.
Ten Backlinko listicle całkowicie wyrzuca wszystkie te „najlepsze praktyki” przez okno, włączając 200(!) pozycji.
5. Spraw,
aby
każdy punkt lub krok był jasny i wartościowy
Aby napisać naprawdę użyteczny artykuł o liście, spraw, aby każdy punkt lub element listy był jak najbardziej jasny i wartościowy. Oznacza to bycie konkretnym, możliwym do wykonania i opisowym.
Na przykład, gdybym pisał listę wskazówek dotyczących jesiennego ogrodnictwa, łatwo byłoby być niejasnym, jak:
- Posadź cebulki
- Przycinaj
„Ale zaraz!” pomyśleliby moi czytelnicy o zielonych kciukach. „Jakie cebulki posadzić? Co przycinać?”
Te kroki trafiają tylko w jeden cel: Są one możliwe do wykonania. Ale, aby były jasne i wartościowe, muszą być też konkretne i opisowe. Oto jak ja bym je zredagował:
- Posadź wiosenne cebulki, takie jak czosnek, tulipany i żonkile
- Przycinaj twarde byliny i zdrewniałe zioła
Tak, mógłbyś opisać te czynności w tekście akapitu. Ale, sprawisz, że twoja nadrzędna lista będzie bardziej wartościowa (i zoptymalizowana), jeśli stanie się bardziej przejrzysta na poziomie listy. Dla czytelnika skanującego, szczególnie, jest to super użyteczne. Pomaga również wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest Twoja treść.
Oto dobry przykład z listy porad ogrodniczych autorstwa Eartheasy:
6
.
Używaj właściwego formatowania dla list
icle
Zawsze używaj tego samego formatu dla każdego listicle, który piszesz.
Jasne, możesz pominąć formatowanie i po prostu zrobić to, co uważasz za słuszne. Ale pamiętaj, że listicle są popularne właśnie z powodu formatu listy numerowanej. To właśnie dlatego są tak wciągające i przyciągają uwagę. Po co więc mieszać w sprawdzonym standardzie?
Oto ogólne zasady, których należy przestrzegać:
- Sformatuj każdy element listy jako numerowany nagłówek.
- Użyj tego samego poziomu nagłówka dla każdego punktu listy (wszystkie H2, wszystkie H3, itd.).
- Opisz każdy element listy. Powiedz czytelnikowi dlaczego jest na liście, dlaczego powinien się tym zainteresować i ewentualnie jak to zrobić.
- Uporządkuj punkty w logiczny sposób – użyj porządku chronologicznego, jeśli wymieniasz kroki w procesie; dodaj najbardziej wartościowe punkty na górze, jeśli nie ma jasnego schematu uporządkowania.
- Jeśli to istotne, dodaj obrazki ilustrujące każdy punkt. (Na przykład, każda książka na powyższej liście „100 najlepszych książek” zawiera zdjęcie okładki).
Na koniec, jeśli Twoja lista jest bardzo długa, rozważ grupowanieng według kategorii.
Na przykład, lista pomysłów na świąteczne pończochy jest pogrupowana według rodzaju prezentu:
Gotowy do napisania swojego listicle?
Nie daj się przytłoczyć podczas pisania swojego artykułu. Choć istnieje wiele drobnych szczegółów, które pomogą Twoim treściom w lepszym rankingu i zdobyciu większej liczby czytelników, prawdopodobnie masz już instynkt na temat tworzenia dobrej listy.
Pomyśl o tym: Ile listicle’ów skonsumowałeś tylko w ciągu ostatniego tygodnia? W ciągu ostatniego miesiąca? Jeśli jesteś jak większość czytelników online, to prawdopodobnie dużo więcej niż zdawałeś sobie sprawę.
Weź wszystkie rzeczy, które kochasz w listicles i przelej je do swoich treści. Dodaj do tego te kroki i wskazówki, i dobrze wymieszaj. Twój skuteczny listicle będzie gotowy do kalendarza treści w krótkim czasie.
Opinie wyrażone w tym artykule są opiniami autora gościnnego, a nie koniecznie Search Engine Land. Autorzy artykułów są wymienieni tutaj.