Dzisiejszy dzień jest dla brytyjskiego miejsca pracy dniem z czerwonymi literami, ponieważ ograniczenia związane z blokadą zostają złagodzone, a firmy ponownie otwierają się, ale badanie przeprowadzone przez dostawcę inteligentnych szafek Velocity Smart Technology ostrzega, że pomimo ogólnego optymizmu związanego z kolejnym etapem wychodzenia z kryzysu, pracownicy mają duże obawy dotyczące powrotu do biura i tego, jakie środki zostaną wprowadzone, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa Covid-19.
Raport „Supporting your remote workforce in 2021 and beyond” (Wspieranie pracowników zdalnych w 2021 r. i później) został przeprowadzony w grudniu 2020 r. z wykorzystaniem metodologii internetowej. Wszystkie wywiady zostały przeprowadzone z osobami, które musiały korzystać z komputera, aby spełnić wymagania związane z ich zatrudnieniem, a respondenci zostali pozyskani z profesjonalnych, w pełni sprawdzonych i sprofilowanych paneli internetowych. W sumie przeprowadzono 3000 wywiadów – 1000 w Wielkiej Brytanii i 2000 w Stanach Zjednoczonych – z osobami, które pracowały w organizacjach zatrudniających ponad 200 osób.
„Przed przełomem dekad, praca zdalna była czymś, co tak zwane 'cool’ lub młode firmy oferowały jako bonus, aby przyciągnąć utalentowanych pracowników”, powiedział Anthony Lamoureux, CEO w Velocity Smart Technology. „Ale jedna globalna pandemia później i sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Praktycznie z dnia na dzień, firmy o ugruntowanej pozycji na rynku nie mogły już dłużej zastanawiać się nad pracą zdalną jako czymś, co mogłyby zaoferować w odległej przyszłości – musiały albo przystosować się do pracy zdalnej, albo całkowicie zamknąć sklep.
„Liderzy biznesowi i dyrektorzy IT muszą teraz dokładnie zrozumieć, czego pandemia nauczyła nas o pracy zdalnej. Krótko mówiąc, praca zdalna jest faktem i aby firma mogła dobrze prosperować w tym nowym paradygmacie, musi rozwijać wsparcie udzielane pracownikom zdalnym i dbać o to, aby byli oni przygotowani do dawania z siebie wszystkiego.”
Badanie wykazało, że aż dwie piąte pracowników biurowych w Wielkiej Brytanii stwierdziło, że powrót do pracy w biurze najbardziej niepokoi ich „Covid-19”, będący bezpośrednim skutkiem ponownego kontaktu ze współpracownikami. Ponadto ponad jedna trzecia (37%) pracowników stwierdziła, że najbardziej obawia się zarażenia wirusem Covid-19 poprzez zanieczyszczenie wspólnych urządzeń i sprzętu biurowego, takich jak komputery i klawiatury.
W związku z tym prawie dwie trzecie pracowników biurowych w Wielkiej Brytanii (65%) opowiedziało się za wprowadzeniem społecznych środków dystansujących, polegających na zachowaniu odległości dwóch metrów między biurkami, a ponad połowa (52%) poparłaby obowiązkowe noszenie masek w pomieszczeniach biurowych.
W związku z tym, że pracownicy domagają się wprowadzenia takich środków bezpieczeństwa w biurach, Velocity Smart Technology stwierdziła, że nie jest zaskoczeniem, iż 83% pracowników biurowych w Wielkiej Brytanii zgadza się, że elastyczne formy pracy pozostaną, co sugeruje, że nie ma wątpliwości, iż biuro zmieniło się na zawsze.
Prawie połowa pracowników w USA (44%) stwierdziła, że wydajność wzrosła od czasu wybuchu epidemii wirusa Covid-19, ale odsetek ten spadł do 29% pracowników w Wielkiej Brytanii, a prawie jedna czwarta (24%) stwierdziła, że wydajność spadła od czasu wybuchu epidemii.
Badanie ostrzegło również, że chociaż pracownicy przyzwyczaili się do pracy w domu, nadal występują problemy. Połowa pracowników w Wielkiej Brytanii wskazała na brak motywacji osobistej podczas pracy w domu, a 70% pracowników zdalnych doświadczyło problemów z systemem informatycznym, przy czym ponad połowa (54%) musiała czekać do trzech godzin na rozwiązanie problemu.
Jedna czwarta pracowników zdalnych w Wielkiej Brytanii (25%) i prawie jedna czwarta pracowników w Stanach Zjednoczonych (22%) stwierdziła, że słabo działający lub zepsuty sprzęt informatyczny spowodował spadek wydajności. Prawie trzy piąte respondentów w USA miało problem technologiczny, który wymagał wymiany sprzętu w czasie pandemii, ale 46% z nich musiało czekać co najmniej trzy godziny na rozwiązanie problemu informatycznego.