Twój menedżer właśnie poinformował Cię, że masz nowego klienta PPC. Jakie to ekscytujące!
Gdy tylko ta wiadomość dotrze do ciebie, w twojej głowie zaczynają pojawiać się pytania:
- Kiedy rozpocznę z nimi współpracę?
- Jakie usługi będę im świadczyć?
- Czym zajmuje się ich firma?
- Gdzie się znajduje?
Przytłoczony i nie wiesz od czego zacząć? Oto kilka wskazówek i sztuczek, które pomogą Ci zaimponować szefowi i absolutnie przybić pierwsze spotkanie z nowym klientem.
Przygotowanie z wyprzedzeniem jest kluczowe
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Klient nie zapomni analityka, który przychodzi na pierwsze spotkanie nieprzygotowany. Konieczne jest zebranie wszystkich możliwych informacji przed udaniem się na spotkanie.
Rozważ przejrzenie umowy, którą klient właśnie podpisał. Jakie płatne kanały medialne, usługi wyszukiwania organicznego i projekty analityczne są w niej opisane? Jeśli masz pytania dotyczące języka umowy, skonsultuj się wcześniej ze swoim menedżerem lub zespołem ds. rozwoju biznesu.
Przejrzyj stronę internetową klienta. Dowiesz się z niej, kim jest i jakie produkty lub usługi oferuje. Sprawdź, w jaki sposób strona jest zorganizowana. Jak pogrupowali swoje produkty, usługi lub branże? Może to zaowocować kilkoma pomysłami na strukturę kampanii w płatnych mediach, które możesz zanotować na później. Bonus!
Chcesz być natychmiast powiadamiany o wszelkich wartych opublikowania aktualizacjach dotyczących Twojego klienta? Skonfiguruj Alerty Google. Otrzymasz wiadomość e-mail za każdym razem, gdy nazwa Twojego klienta zostanie wspomniana w artykule prasowym. Czy ostatnio wygrał nagrodę? Spotkanie inauguracyjne to świetny moment, aby im tego pogratulować. To naprawdę powali ich na kolana!
Spotkaj się ze swoim zespołem ds. rozwoju biznesu, który właśnie włożył krew, pot i łzy w pozyskanie tego klienta dla Twojej firmy. Mogą oni udzielić ci cennych informacji na temat tego, czego klient szuka w nowym partnerstwie, jakie oczekiwania zostały ustalone, a może nawet wskazówek, jak zachwycić go od samego początku.
Zawsze spotykam się z zespołem ds. rozwoju biznesu, zanim spotkam się z którymkolwiek z moich klientów i zazwyczaj przygotowuję listę pytań na podstawie moich badań.
OK, teraz masz już odpowiedzi na wszystkie pytania i jesteś w końcu przygotowany na to spotkanie. Może cię kusić, by od razu przystąpić do pierwszego spotkania i bezwzględnie zasypać ich pytaniami.
Cierpliwości, młody koniku polny. Najpierw stwórzmy przemyślaną agendę spotkania. Wyślij klientowi agendę przed spotkaniem, aby wiedział, co planujesz omówić.
Zagłęb się w temat: Onboarding i offboarding klienta: Przewodnik dla agencji PPC
Zanim przejdziesz do rzeczy, zrób sobie przerwę
Agenda spotkania została sfinalizowana. Klient ma go w swoich rękach. Dzień spotkania w końcu nadszedł, a ty z niecierpliwością czekasz na jego rozpoczęcie. Chociaż nie zaszkodzi od razu przejść do rzeczy, nie zapominaj, że klienci to też ludzie.
Wszyscy spotykają się po raz pierwszy. Poświęć chwilę na początku spotkania na pogawędkę. Być może wykorzystaj pierwsze pięć minut na przedstawienie się, aby wszyscy mogli się poznać. Dlaczego nie dorzucić zabawnego faktu lub pytania przełamującego lody?
Nazywam się Christine Askew. Pracuję w mojej firmie od 3 lat, ale w branży marketingu cyfrowego pracuję od 8 lat. Mieszkam w Denver, w stanie Kolorado, a ostatnioBardzo polubiłam pieczenie chleba na zakwasie”.
Możesz odkryć pewne podobieństwa z klientem, które mogą was połączyć. To tylko pomoże ci zbudować silniejsze partnerstwo. Wyniki to jedno, ale relacje i wyniki naprawdę przypieczętują umowę.
Otrzymuj codzienny newsletter, na którym polegają marketerzy.
Zadawaj klientowi właściwe pytania
Po zapoznaniu się z klientem nadszedł czas, aby uzyskać informacje potrzebne do wykonania swojej pracy i wykonania jej wyjątkowo dobrze. Pokaż im, czego już się nauczyłeś dzięki swoim proaktywnym badaniom.
Nie zadawaj im pytań, na które odpowiedzieli już Twojemu zespołowi ds. rozwoju biznesu. To tylko ich sfrustruje i sprawi, że bardzo szybko stracisz wiarygodność. Upewnij się, że zadajesz właściwe pytania, które docierają do sedna tego, czego potrzebujesz, aby zbudować silną strategię.
Czy masz jasność co do tego, co robią lub sprzedają? Czasami sposób, w jaki firma zarabia pieniądze, nie jest prosty, więc teraz jest czas, aby o to zapytać.
Czy rozumiesz ich rynek docelowy? Aby stworzyć silną strategię marketingu cyfrowego, musisz dobrze zrozumieć, komu chcesz sprzedawać. Jakie są cele programu marketingowego?
Jednym z moich ulubionych pytań zadawanych klientowi jest: „Jaki byłby dla ciebie scenariusz homerun pod względem wydajności płatnych mediów?” Masz klucz do skrzyni skarbów, jeśli wiesz, jakie wyniki naprawdę zrobiłyby wrażenie na twoim kliencie.
Zanurz sięgłębiej: 6 wskazówek, jak budować relacje z klientami PPC
Kontynuuj zaraz po spotkaniu
Po tych wszystkich przygotowaniach spotkanie wreszcie dobiegło końca. Jest jednak jeszcze jedna rzecz, którą możesz zrobić, aby upewnić się, że spotkanie inauguracyjne z nowym klientem zakończyło się sukcesem. Po spotkaniu warto rozważyć wysłanie klientowi wiadomości e-mail zawierającej trzy główne punkty:
Podziękuj za poświęcony czas
Klient poświęcił swój czas, aby spotkać się z Tobą i odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania. Przynajmniej to, co możesz zrobić, to podziękować!
Potwierdź wszystko, co właśnie usłyszałeś
Wydaje się to głupie, ale jest bardzo ważne. Nie dowiesz się, czy przypadkowo źle usłyszałeś lub źle zgłosiłeś coś, co powiedział ci klient, dopóki nie będzie za późno, a nie ma nic gorszego niż nie bycie na tej samej stronie na początku relacji z klientem.
Jeśli nagrałeś rozmowę, wyślij nagranie do wszystkich. Jeśli robiłeś notatki, podsumuj kluczowe punkty i zapytaj, czy wszystko zapisałeś poprawnie.
Jasno nakreśl kolejne kroki
Upewnij się, że wszyscy mają jasność co do tego, kto jest odpowiedzialny za każdy element działania wynikający z rozmowy inauguracyjnej. Zalecam nakreślenie dwóch sekcji dla kolejnych kroków: jednej dla ciebie i jednej dla twojego klienta.
Punkty bonusowe, jeśli możesz zapewnić klientowi szacowane terminy wykonania każdego elementu. Konieczne jest jednak ustalenie realistycznych terminów, ponieważ ich przekroczenie stanie się również czymś, czego klient nie zapomni.
Więcej informacji: Jak ustalać i zarządzać oczekiwaniami PPC dla zespołów i interesariuszy
Autorzy współpracujący są zapraszani do tworzenia treści dla Search Engine Land i są wybierani ze względu na swoją wiedzę i wkład w społeczność wyszukiwania. Nasi współpracownicy pracują pod nadzorem redakcji, ai są sprawdzane pod kątem jakości i przydatności dla naszych czytelników. Wyrażane opinie są ich własnymi.