Minęły ponad dwa tygodnie od wprowadzenia aktualizacji rdzenia Google 2024 marca – i jest to jedna z najbardziej znaczących aktualizacji, jakie widziałem do tej pory. Obecnie przetacza się przez sieć w taki sam sposób, w jaki widzieliśmy aktualizacje Panda i Penguin ponad dziesięć lat temu, a wszystkie fora zgadzają się: ta aktualizacja to wielka sprawa.
Aktualizacja podstawowa z marca 2024 r.
Po przeczytaniu oficjalnego komunikatu Google było bardzo jasne, że różni się on znacznie od poprzednich aktualizacji podstawowych z dwóch powodów.
Po pierwsze: nie tylko obejmowała zwykłe duże zmiany w systemach rankingowych, ale została wprowadzona w tym samym czasie, w którym ogłoszono zupełnie nowe zasady dotyczące spamu. Po drugie: została połączona z pomocnym systemem treści.
Oznacza to, że Google zaktualizowało to, co będzie uważać za „spam” z witryn i nie zobaczymy więcej aktualizacji pomocnych treści.
Dlaczego aktualizacja Core z marca 2024 r. ma znaczenie
Nie jest tajemnicą, że reputacja Google ostatnio spadła, a wielu użytkowników zgłasza słabe wrażenia z użytkowania spowodowane rosnącą liczbą treści generowanych przez sztuczną inteligencję, które zapychają SERP.
Jest to coś, co dzieje się od miesięcy i prawdopodobnie dlatego zdecydowano się spakować tę podstawową aktualizację z kilkoma innymi.
Wspomniałem wcześniej o Pandzie i Pingwinie – a jeśli jesteś w grze SEO tak długo jak ja, to wiesz, jak ważne jest moje stwierdzenie.
Ale jeśli jesteś nowicjuszem w SEO, podsumuję. Kiedy pojawiły się te dwie aktualizacje, Google mocno rozprawiło się z witrynami internetowymi. Setki tysięcy witryn zostało ukaranych, a nawet usuniętych, co spowodowało, że wiele z nich straciło 100% ruchu. A wszystko to wydarzyło się w zasadzie z dnia na dzień.
I coś podobnego dzieje się teraz, z tego co widzę w wiadomościach i na forach.
Dotychczasowe skutki aktualizacji Core z marca 2024 r.
W dniach, w których rozpoczęto wdrażanie aktualizacji rdzenia i spamu Google z marca 2024 r., SERPy były zajęte. Zaobserwowaliśmy znaczną zmienność rankingu wyszukiwania, która częściowo wynika z aktualizacji algorytmów, a częściowo jest związana z ręcznymi działaniami Google związanymi z nowymi zasadami dotyczącymi spamu.
Należy pamiętać, że ta aktualizacja jeszcze się nie skończyła. Wdrożenie tego typu zmian zajmuje zwykle kilka tygodni – samo Google stwierdziło, że zajmie to około miesiąca (sprawdź ich pulpit nawigacyjny, jeśli chcesz zobaczyć, kiedy to się skończy).
Ponadto kilka systemów zostanie zaktualizowanych w tym samym czasie. W ciągu najbliższych dwóch tygodni możemy zaobserwować jeszcze większą zmienność.
Oto krótki harmonogram tego, co SEO i webmasterzy zgłaszali na forach od czasu premiery:
- 5-7 marca – Oficjalne ogłoszenie Google dotyczące ręcznych działań podjętych wobec osób naruszających zasady. Witryny zgłosiły również, że zostały usunięte z bazy danych Google.
- 8 marca – witryny zaczęły odnotowywać pierwsze wzrosty w rankingach wyszukiwania.
- 10 marca – zmienność w wynikach wyszukiwania tymczasowo się uspokoiła. Jednak coraz więcej witryn zaczęło zgłaszać, że zostały dotknięte zarówno zmianami algorytmicznymi, jak i ręcznymi działaniami. Inne witryny zgłosiły, że zaobserwowały pewne odwrócenia (choć tymczasowo).
- 12 marca – niezależne badanie przeprowadzone przez Originality.ai wykazało, że 100% witryn, w których zastosowano ręczne działania, zawierało treści generowane przez sztuczną inteligencję.
- 15-16 marca – rosnąca zmienność rankingów wyszukiwania, która prawdopodobnie jest związana z trwającą aktualizacją rdzenia i spamu.
- 18 marca – Google wzywa webmasterów do cierpliwości, ponieważ aktualizacja rdzenia Google 2024 marca jest nadal wdrażana.
- 19 marca – Google twierdzi, że zbierze „konkretne” opinie po pełnym wdrożeniu aktualizacji, ponieważ fora są pełne bardzo niezadowolonych webmasterów.
W związku z nakładającymi się aktualizacjami i mnóstwem rozmów na forach, SEO ma obecnie sporo zamieszania. Wiele osób, które zostały zdegradowane w ciągu ostatnich kilku dni, ma trudności ze śledzeniem tego, co dokładnie w ich witrynie ma wpływ na ich rankingi.
Nowe zasady dotyczące spamu do rozważenia
Chociaż Google nigdy nie ujawni, które czynniki rankingowe zostały dostosowane w podstawowej aktualizacji, powie nam, co zostało dodane do jego wytycznych i zasad.
Oto, co zostało dodane do zasad dotyczących spamu w tym miesiącu:
- Nadużywanie wygasłej domeny – kupowanie i zmiana przeznaczenia wygasłej domeny z zamiarem manipulowania rankingami wyszukiwania, wykorzystując wiek i autorytet domeny.
- Skalowane nadużywanie treści – masowe generowanie treści i stron w celu manipulowania rankingami wyszukiwania, co skutkuje mnóstwem nieoryginalnych, niskiej jakości i nieprzydatnych treści. I tak, jest to uważane za nadużycie, niezależnie od tego, czy używasz do tego sztucznej inteligencji lub podobnych narzędzi.
- Nadużywanie reputacji witryny – publikowanie stron osób trzecich bez Twojego nadzoru lub zaangażowania, co pozwala tym stronom wykorzystać Twoje sygnały rankingowe i uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Ta aktualizacja ma na celu rozprawienie się z PBN (prywatnymi sieciami blogów), treściami generowanymi przez sztuczną inteligencję, pasożytniczym SEO i innymi praktykami szarego i czarnego kapelusza, które korzystają z tanich i brudnych taktyk, aby wspiąć się w wynikach wyszukiwania.
Co możesz zrobić, aby odzyskać siły po aktualizacji Google?
Odpowiedź na to pytanie zawsze leży w tym, co aktualizacja próbuje naprawić. W tym przypadku widzimy, że podstawowa aktualizacja i nowe zasady dotyczące spamu mają na celu ukaranie witryn, które nie tworzą przydatnych treści i polegają na praktykach spamerskich, aby uzyskać wysoką pozycję w rankingu.
Jeśli więc to robisz, powinieneś natychmiast przestać i przeprowadzić audyt swojej witryny, aby usunąć wszelkie obraźliwe treści lub strony. Skoncentruj swoją strategię na tworzeniu wysokiej jakości treści, które koncentrują się na doświadczeniach użytkowników i są zgodne z taktyką budowania linków i autorytetu.
Jeśli nigdy nie polegałeś na spamie lub masowo generowanych treściach, ale mimo to Twoja witryna została zaatakowana, nadszedł czas, aby wrócić do podstaw i przeprowadzić audyt witryny od góry do dołu. Niedawno ukończyłem 4-częściową listę kontrolną SEO na rok 2024, którą można wykorzystać w tym celu. Ten inny przewodnik na temat tego, jak naprawić witrynę po ręcznym działaniu, może ci pomóc, jeśli okaże się, że jesteś jednym z pechowców dotkniętych tą aktualizacją.
Czy muszę unikać publikowania zbyt dużej ilości treści naraz?
Wiem, że zarówno w oświadczeniu Google, jak i w tym artykule użyto terminu „masowo generowane”, więc być może zadajesz sobie teraz to pytanie.
Ale sprawa wygląda tak: nie chodzi o to, jak często publikujesz swoje treści. Chodzi o to, jak publikowane treści są tworzone.
Z mojego doświadczenia wynika, że publikowanie 2-3 razy w tygodniu nie ma negatywnego wpływu na witrynę, o ile same posty są zgodne ze zwykłymi wytycznymi E-E-A-T i Helpful Content.
John Mueller również odniósł się do tej kwestii, stwierdzając:
„Treść generalnie nie jest uznawana za spam tylko ze względu na sposób, w jaki ją publikujesz. Niektóre witryny włączają dużą partię niesamowitych treści i niesamowitych jest super. Niektóre strony publikują niewielkie ilości śmieci i cóż, są to śmieci nie ze względu na sposób ich publikacji.„
Miej to na uwadze, jeśli zastanawiasz się nad strategią dotyczącą treści w świetle tej aktualizacji.
Kluczowe wnioski
Podstawowa aktualizacja Google z marca 2024 r. pokazuje ich stanowisko: jakość przewyższa ilość. Tworzenie linków i treści na dużą skalę zaszkodzi ci na dłuższą metę, jeśli zostanie zrobione źle.
Strony internetowe muszą unikać polegania w dużej mierze na cienkich lub zduplikowanych treściach lub łatwych i szybkich linkach zwrotnych. Przyniosą one tylko niewielkie korzyści Twojej witrynie przez krótki czas, dopóki Google ponownie nie wprowadzi nowej aktualizacji.
Skoncentruj się więc na jakości treści, regularnie audytuj swoją witrynę i zawsze dąż do poprawy komfortu użytkowania, aby złagodzić (a nawet skorzystać) ze skutków tej podstawowej aktualizacji i wszelkich przyszłych aktualizacji.