Sztuczna inteligencja w ostatnich miesiącach zawładnęła branżą SEO.
Wraz z pojawieniem się narzędzi napędzanych przez AI, takich jak ChatGPT, które mogą zrozumieć i wykonać wszystkie rodzaje zadań (SEO), odwieczne pytanie ponownie znajduje się w wielu nagłówkach: Czy branża SEO umiera?
Po pierwsze, jeśli jesteś pod wrażeniem ChatGPT i myślisz, że może on zagrażać SEO, możesz być zaskoczony, wiedząc, że według samego narzędzia, branża SEO będzie miała się po prostu dobrze:
AI może zmienić sposób, w jaki robi się SEO, ale jest mało prawdopodobne, aby zastąpić cały zawód. Podczas gdy AI może zautomatyzować niektóre aspekty SEO, takie jak analiza słów kluczowych i audyty techniczne stron, nadal wymaga ludzkiej wiedzy i kreatywności, aby opracować i wdrożyć skuteczne strategie.
Dodatkowo, same wyszukiwarki stale ewoluują i stają się coraz bardziej wyrafinowane ,co sprawia, że są ruchomym celem, za którym AI nie może nadążyć. W związku z tym, rola specjalistów SEO w byciu na bieżąco z algorytmami wyszukiwarek będzie prawdopodobnie nadal wymagana.
Uwaga: Bardzo podoba mi się ten punkt „ruchomego celu”…
Po drugie, bardziej poważnie: jeśli jesteś specjalistą SEO od kilku lat, na pewno zauważyłeś, że optymalizacja wyszukiwarek nigdy nie była zagrożona przez żaden postęp technologiczny. Wręcz przeciwnie, zawsze kwitnie, gdy pojawiają się innowacyjne narzędzia, które odkrywają nowe sposoby wykonywania (starych) zadań i zapewniają nowe możliwości.
W związku z tym, narzędzia AI takie jak ChatGPT mogą pomóc w rozwoju tego zawodu, dając nam kolejne narzędzie, które pozwoli naszej branży rozkwitnąć.
Zobaczmy, jak ChatGPT może zmienić SEO (i już jest):
1. Pomoc w tworzeniu i optymalizacji treści
Automatyzacja tworzenia treści SEO jest czymś, co SEO próbują zrobić od lat, i to z oczywistych powodów: Wyszukiwarki tradycyjnie potrzebują tekstu, aby zrozumieć, o czym jest strona, i nie zawsze jest możliwe ręczne pisanie treści dla każdego zapytania docelowego lub intencji wyszukiwania tam. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku dużych stron ecommerce z milionami SKU i stron produktów.
ChatGPT na ratunek? Nie tak szybko – używanie AI do pisania treści może nie być dobrym pomysłem z co najmniej dwóch powodów:
- Treści generowane przez AI zawsze będą pozbawione jakiejkolwiek osobowości lub stylu (które Google może już rozpoznać lub rozpozna w przyszłości).
- Każdy, kto zna historię Google’a, w której znajduje sposoby na ukaranie każdej taktyki tworzenia lub optymalizacji treści, wie, że gdy treści generowane przez AI staną się problemem, Google znajdzie sposoby na ich wykrycie, zdyskredytowanie i potencjalne ukaranie. Podczas gdy automatyzacja strategii treści pomaga szybko skreślić listę rzeczy do zrobienia, używanie AI do tworzenia treści nie jest dobrym pomysłem na dłuższą metę, tak jak nie było dobrym pomysłem automatyzowanie tworzenia treści za pomocą jakichkolwiek narzędzi do przepisywania lub tłumaczenia w czasach przed AI.
Więc gdzie możemy oprzeć się na AI, aby pomóc w naszych wysiłkach związanych z treścią? Narzędzia takie jak ChatGPT mogą pomóc w wielu zadaniach związanych z tworzeniem treści SEO bez narażania ogólnej strategii SEO na ryzyko, w tym:
- Pomysły na temat
treści
- Analiza słów kluczowych
- Tworzenie streszczeń treści (dla optymalizacji meta tagów lub optymalizacji featured snippet)
- Składanie briefów i zarysów treści
- Strukturyzacja treścig, itp.
Oto ChatGPT kategoryzuje listy słów kluczowych według intencji wyszukiwania, na przykład:
A tutaj jest to pomoc w strukturyzacji treści:
Podobnie możesz poprosić narzędzie o skategoryzowanie list słów kluczowych według sentymentu lub stworzenie analizy semantycznej w celu pogrupowania słów kluczowych. Dane wyjściowe nadal wymagają ręcznego przeglądu, ale są o wiele bardziej skuteczne niż wykonywanie któregokolwiek z tych zadań ręcznie, używając tylko swojego subiektywnego zrozumienia tych zapytań.
Nikt nie zatrudnia profesjonalnego zespołu, aby tylko wykonać którekolwiek z tych zadań, więc jest to bardziej o uczynienie części procesu bardziej wydajne (i wykorzystanie technologii, aby odkryć nowe pomysły, że tradycyjne słowa kluczowe i badania publiczności może przegapić) niż zastąpienie agencji full-service.
2. Oszczędzaj czas na małych zadaniach
ChatGPT może wykonywać mniejsze zadania, aby pomóc zaoszczędzić czas. Należą do nich proste kodowanie, podstawowe badania i niektóre formy analizy danych.
Na przykład, ChatGPT może szybko połączyć kod Schema na podstawie Twoich instrukcji. Lub może zasugerować typy Schema, które będą działać na podstawie wprowadzonych przez Ciebie treści. Może dostarczyć czysty kod HTML dla każdego wprowadzonego tekstu. Może nawet napisać proste narzędzia PHP i pobrać dane z API.
Nadal będzie to zależało od inteligentnego programisty, aby połączyć wiele z tych kawałków razem, naprawić błędy (które narzędzie robi regularnie), przetestować dane wyjściowe i odpowiednio dostosować kod. Jeśli kiedykolwiek pracowałeś z zespołami deweloperów, pomyślałbyś: „To jest to, co już robią, ale polegają na publicznych fragmentach kodu i freelancerach” i prawdopodobnie miałbyś rację!
W tym względzie ChatGPT jest tylko małym pomocnym asystentem, który może ułatwić życie wielu osobom, ale nadal potrzebuje ludzkiej interwencji, ponieważ zawsze istnieje większy obraz, złożony proces testowania i długi okres dostosowywania oparty na rzeczywistej interakcji człowieka ze stroną lub narzędziem.
Wyszukiwanie (na razie)
ChatGPT nie może wyszukiwać, nie aktualizuje obecnie swojej bazy danych i nie ma dostępu do innych wyszukiwarek.
Czy to się zmieni czy nie, nie wiemy (można by założyć, że jest to prawdopodobne w przyszłości), ale wiemy, że Google spędziło dekady ucząc swój algorytm dostarczania różnych wyników w odpowiedzi na ludzkie zapytanie, więc nie spodziewam się, że to narzędzie będzie w stanie zastąpić Google w najbliższym czasie.
Wyłapywanie i monitorowanie trendów
ChatGPT opiera się na istniejącej bazie wiedzy, którą jest wyszkolony, aby zrozumieć i nauczyć się z niej. Aktualizacja tej bazy wiedzy wydaje się pewnym problemem, ponieważ wymagałaby więcej szkoleń i testów, co nie jest łatwe. W przeciwnym razie, baza wiedzy narzędzia byłaby już znacznie bardziej aktualna.
Każdy, kto był w SEO przez jakiś czas wie, że zmiana jest jedyną stałą w naszej branży, gdzie twoja strona może bardzo dobrze dostać filtr za coś, co zrobiłeś pięć lat temu. Jako takie, nie chciałbyś polegać w pełni na datowanych danych z narzędzia AI, aby podejmować aktualne decyzje za Ciebie.
Jak przyznaje ChatGPT, nie jest on dobry w celowaniu w ruchome cele – sama natura branży SEO.
Myśl jak człowiek
Emocje, błędy, zgubienie się i poczucie zagubienia – wszystko to są integralne części ludzkich podróży wyszukiwania i kupowania, do których tylko człowiek może się odnieść.
Zdolność do zrozumienia ludzkich emocji i przewidywania reakcji jest ogromnym składnikiemnent ważnych zadań SEO, takich jak link-building outreach i tworzenie treści wirusowych.
Tworzenie relatywnych treści jest również tym, co tylko człowiek może zrobić, i nie trzeba dodawać, że narzędzie nie może wykonać niezbędnych zadań, takich jak promowanie treści, prowadzenie działań zewnętrznych, śledzenie z perspektywami, i tak dalej.
W przypadku treści AI istnieje ryzyko, że wszystkie treści w sieci – ich ton, formatowanie i słownictwo – będą brzmiały, wyglądały i czuły tak samo. A tego nikt z nas nie chce.
Bez integracji z innymi narzędziami, takimi jak Google Analytics, Search Console i innymi, AI nie jest w stanie przeanalizować dziesiątek powodów, dla których Twoja witryna mogła stracić ruch i zaproponować rozwiązania tych problemów. Jak na ironię, nadużywanie kopii generowanych przez AI może skończyć się dla wielu z Was przyczyną w przyszłości!
Końcowe przemyślenia
Jestem pewien, że to dopiero początek zastosowania AI zarówno w SEO, jak i w naszym codziennym życiu. Wkrótce doczekamy się czasów, w których technologia sterowana przez AI będzie integrować się z innymi zestawami narzędzi, wykorzystywać bardziej aktualne zbiory danych, przekazywać nam analizy i zalecenia, a także aktualizować (lub nawet wykonywać) informacje o tym, które kontrole SEO są należne, aby dokonać dalszych ulepszeń w naszej ogólnej optymalizacji i działaniach marketingowych.
Ale co się stanie, gdy narzędzie AI nauczy się robić to, czego obecnie nie potrafi?
Ponownie, zmiana jest jedyną stałą w naszej branży i będzie coraz więcej sposobów, aby dowiedzieć się, jak technologia napędzana przez AI może uczynić SEO bardziej skutecznym i produktywnym.
Jednak każdy, kto bawił się z ChatGPT zastanawiając się, czy branża SEO jest zagrożona, może mieć słabe zrozumienie tego, czym jest skuteczna strategia SEO. Wymaga ona znacznie głębszej perspektywy i zrozumienia większego obrazu, potrzeb docelowych odbiorców, zainteresowań wzmacniaczy linków, trendów i pojawiających się możliwości, niż może zapewnić obecna iteracja technologii sterowanej przez AI.