Jeśli zastanawiasz się nad tym, ile kosztuje zrobienie strony internetowej i oczekujesz jednoznacznej odpowiedzi, to niestety muszę Cię rozczarować. Cena zrobienia strony zależy od kilku rzeczy. Jakich? Dowiesz się z tego wpisu.
Określ cel i budżet
Wyobraź sobie, że chcesz kupić buty. Buty to bardzo szerokie pojęcie, prawda? Aby je zawęzić musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, do czego te buty będą nam potrzebne. Czy chcemy w nich iść na wytworne przyjęcie, czy na plac zabaw z dzieckiem, a może na wędrówkę po górach? Jeśli wiesz, że potrzebne Ci są buty, w których chcesz śmigać po placach zabaw i na spacerach z dziećmi, to masz określony cel i wiesz czego szukasz. Zapewne masz również ustalony budżet, czyli masz świadomość, ile możesz na nie wydać.
Tak samo jest ze stroną internetową. Po pierwsze musisz wiedzieć, do czego Ci ta strona potrzebna. Czy ma to być wizytówka Twojej firmy, dzięki której będą mogli Cię znaleźć potencjalni klienci? Czy chcesz prowadzić bloga, który pomoże Ci budować markę osobistą? A może potrzebny Ci sklep, w którym będziesz sprzedawać swoje produkty?
Na rynku jest dostępnych wiele możliwości zbudowania strony, dlatego musisz określić, ile pieniędzy jesteś gotowa zapłacić za zbudowanie strony, aby zawęzić pole manewru, dokładnie tak samo, jak robisz w przypadku butów.
Dostępne Technologie
Strona stronie nie równa, wybór technologii ma znaczenie.
Programowanie
Możesz zlecić wykonanie indywidualnego projektu programiście i tutaj cena realizacji będzie mocno uzależniona od stopnia skomplikowania projektu. Taka strona może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych i sama nic na niej nie zrobisz. Każda zmiana będzie wymagała ingerencji w kod.
CMS WordPress
Jeśli zależy Ci na tym, aby samodzielnie wprowadzać różne zmiany na stronie, to warto zdecydować się na jakiś CMS, czyli system do zarządzania treścią, który umożliwia wprowadzanie zmian na stronie, bez znajomości programowania. Tutaj ponownie mamy do wyboru różne systemy, skupimy się na WordPress.org. na którym działa 38% stron w Internecie.
Czemu WordPress.org? Ponieważ jest darmowy i daje ogromne możliwości do rozwijania swojej strony. Stronę można wykonać samodzielnie lub zlecić specjaliście. O tym które rozwiązanie jest lepsze pisałem w oddzielnym artykule.
Jeśli zdecydujesz się na zlecenie budowy strony na WordPressie, to ceny z reguły zaczynają się od 1000 zł netto.
Co możesz dostać za 1000 zł netto?
No właśnie, zajmijmy się teraz tym mitycznym tysiącem za stronę. 1000 zł netto to około 1250 zł brutto za określony zakres prac i ten zakres jest tu kluczowy, to jest nasze “to zależy”.
Cena 1250 zł zawiera tak zwany pakiet minimum i tutaj uczulam Cię bardzo mocno, zawsze dopytaj, co dany specjalista oferuje w ramach tego pakietu.
W moim przypadku w takim pakiecie oferuję klientom:
- wsparcie przy wyborze motywu,
- wsparcie przy wyborze szaty graficznej strony,
- wdrożenie wybranego motywu na stronie do 5 zakładek,
- optymalizację strony pod kątem prędkości,
- dostosowanie widoku strony do urządzeń mobilnych,
- dodanie treści wymaganych przez RODO,
- 2 serie poprawek,
- testy, czy strona działa poprawnie,
- 60 min szkolenia z obsługi strony,
- 20% zniżki na hosting w LH na hasło onlinerka,
- 10% zniżki na Politykę Prywatności na hasło ONLINERKA10,
- 10% zniżki na Opiekę nad stroną.
Co leży po stronie klienta?
- przygotowanie treści na stronę,
- przygotowanie grafik/zdjęć na stronę,
- dostarczenie Polityki Prywatności.
Oczywiście, jeśli nie chcesz zajmować się wyżej wymienionymi tematami, to za dodatkową opłatą możesz to wszystko zlecić w ramach projektu. Dlatego kiedy pytasz o cenę strony zwykle otrzymujesz informację zwrotną, że cena zaczyna się od określonej kwoty i jest uzależniona od Twoich potrzeb.
Co możesz dostać za więcej?
Oczywiście przy wyższym budżecie da się wycisnąć więcej z WordPressa, możemy:
- wykonać stronę według indywidualnego projektu,
- połączyć z systemem do wysyłki kampanii mailingowych i zbierać zapisy na newsletter,
- zbudować sklep,
- stworzyć stronę z materiałami, do której dostęp damy tylko wybranym odwiedzającym,
- zrobić landing page, czyli stronę lądowania, która będzie reklamowała Twoje produkty.
Podsumowując
Mam nadzieję, że udało mi się wyjaśnić od czego zależy cena strony internetowej. Moim celem było rozbicie na czynniki pierwsze znanej i lubianej formuły „to zależy”. Jak widać, cena strony internetowej zależy od wielu czynników, takich jak cel strony, użyta technologia, stopień skomplikowania projektu, indywidualne potrzeby i dodatkowe usługi.
Kiedy zdecydujesz się na zlecenie wykonania strony, ważne jest, abyś dokładnie określił swoje oczekiwania i wymagania, a także dogłębnie sprawdził, co oferuje wybrany specjalista w ramach podanej ceny. Im lepiej wszystko zostanie ustalone na początku, tym mniej będzie nieporozumień w trakcie realizacji projektu, a strona będzie spełniać Twoje oczekiwania.
Pamiętaj, że warto czasem zainwestować więcej w dobrą stronę internetową, gdyż jest to inwestycja, która może przynieść wymierne korzyści dla Twojej firmy lub Twojej marki osobistej. Oszczędzanie na jakości strony może się okazać zgubne w dłuższej perspektywie.