Większość dzisiejszych agencji cyfrowych chętnie zatrudnia początkujących marketerów.
Niestety, wiele z nich nie zapewnia znaczących szkoleń z zakresu marketingu PPC (pay-per-click). Co gorsza, niektórzy koledzy mogą ukrywać lub przeinaczać istotne informacje.
Chociaż wiele z tych informacji można znaleźć w Internecie za darmo, często jest to skomplikowany bałagan.
Aby temu zaradzić, oto podstawowy pięciostopniowy plan rozwoju, aby jak najszybciej stać się ekspertem PPC.
1. Opanuj relacje z klientami
Zdaję sobie sprawę, że może to zabrzmieć banalnie, jeśli chodzi o najwyższą umiejętność.
Ale po ponad dekadzie pracy w PPC (i przeszkoleniu setek specjalistów) jest to zdecydowanie główny powód, dla którego ludzie PPC wspinają się po drabinie agencji.
Dlaczego? Ponieważ jesteś odpowiedzialny za napędzanie wzrostu swojego klienta – a to jest biznes, w którym ludzie są najważniejsi.
Należy pamiętać, że oczekiwania wobec PPC są wysokie, a wydajność nigdy nie jest prostą, łatwą linią.
Będziesz musiał naprawić rzeczy, które ludzie uważają za krytyczne lub przekonać tych samych ludzi, aby niczego nie dotykali, mimo że postrzegają to jako czerwone flagi.
A to może szybko stać się stresujące i przeszkadzać w nawiązywaniu relacji.
Aby przejść przez te stosunkowo trudne czasy, jednocześnie utrzymując klienta szczęśliwego i na pokładzie, będziesz musiał wykazać się opanowaniem, wyjaśnić techniczne i analityczne koncepcje prostym językiem angielskim – i pozostać cierpliwym!
Jak więc opanować relacje z klientami? Jest to bardzo obszerny temat, który można opisać w kilku linijkach, ale oto kilka wskazówek, które pomogą ci zacząć.
Buduj zaufanie
Zaufanie przychodzi z czasem. Za każdym razem, gdy klient naprawdę cię potrzebuje, upewnij się, że jesteś jedyną osobą, na której może polegać.
Weźmy przykład: wyobraź sobie projekt na ostatnią chwilę, który jest naprawdę ważny dla twojego klienta, ale nie tak bardzo dla ciebie. (Nie wspominając o tym, że jest on nieco poza twoim zakresem).
Niegodny zaufania agencyjny punkt kontaktowy nie wesprze tego klienta. Ale ty powinieneś.
Wraz z zaufaniem przychodzą długoterminowe, wpływowe osiągnięcia.
Pokaż doświadczenie
Wierz lub nie, ale widziałem wielu pracowników agencji, którzy nie przygotowywali się do spotkań z klientami. Niektórzy nie przewidują pytań i mogą odpowiedzieć tylko „odezwę się do ciebie”.
Nie bądź taką osobą. Wysyłaj agendy spotkań z wyprzedzeniem.
Dostarczaj notatki ze spotkań, punkty działania i terminy.
Krótko mówiąc, bądź wiarygodny.
Bądź empatyczny
Nie wszyscy zachowują się tak samo. I nie każde spotkanie musi być pełne słońca i kwiatów.
Nie lubisz swojego klienta aż tak bardzo?
Zgadnij co, to jest w porządku.
Daj im spokój: i tak nie wszyscy cię lubią.
Upewnij się, że jesteś osobą w pokoju, która sprawia, że projekt idzie do przodu, nawet jeśli czasy są trudne, a ludzie stają się sztywni.
2. Myśl strategicznie
OK, wiem. Strategia to jedno z tych modnych słów, obok przetwarzania w chmurze, innowacji, big data i blockchain. Pozostaje jednak absolutnie niezbędna dla odnoszących sukcesy agencyjnych specjalistów PPC.
Co to znaczy być strategicznym? To bardzo różni się w zależności od dziedziny, w której pracujesz.
Wystarczy przeczytać ten artykuł o strategii HBR, aby przekonać się, że nie ma on zastosowania do codziennej pracy w PPC.
Tak więc, ze wszystkimi jego wadami, pozwolę sobie przedstawić bardzo skoncentrowaną na PPC, operacyjną definicję strategii:
- „Strategia to kombinacja elementów, które umożliwiają długoterminowy, znaczący wzrost firmy. Znaczący to co najmniej 30% twojego głównego wskaźnika KPI”.
Innymi słowy, myślenie strategiczne oznacza ustalanie priorytetów w oparciu o wyniki.
Oto przykład, który pomoże to wyjaśnić. Następnym razem, gdy będziesz chciał przeprowadzić test A/B, wykonaj następujące kroki:
- Spójrz w lustro.
- Zidentyfikuj, czy Twój test A/B nie prowadzi do 30% wzrostu w Twoim głównym KPI.
- Zmień priorytety, używając elementów o większym wpływie.
Początkujący PPC rzadko będą pracować nad strategią operacyjną. Jeśli jednak jesteś w stanie zrozumieć powyższe, jest to świetny punkt wyjścia.
Aby pomóc ci przejść do następnego kroku, oto struktura podobna do planu medialnego, która uporządkuje twoje myślenie o strategii:
Cele
W przypadku klientów e-commerce często będą to przychody w połączeniu ze zwrotem z wydatków na reklamę (ROAS).
W przypadku klientów generujących leady, leady kwalifikowane marketingowo (MQL) będą powiązane z kosztem na MQL.
Czy możesz się z nimi zmierzyć?
Na przykład uwzględnić marżę, aby poprawić ROAS. Lub wartość MQL zamiast zwykłej ilości MQL.
Budżet
Będzie to albo „nieograniczony, o ile osiągniesz określony cel ROAS”, albo określona liczba dolarów miesięcznie/rocznie. Czy możesz to zakwestionować?
Na przykład, czy budżet jest przydzielony do odpowiedniej linii produktów lub obszaru geograficznego, aby zmaksymalizować cel? Czy brana jest pod uwagę sezonowość?
Ukierunkowanie
Chcesz dotrzeć do grupy docelowej. Aby to zrobić, będziesz chciał korzystać z sieci i kanałów reklamowych. Czasami te elementy nie są skonfigurowane tak, aby zmaksymalizować cele.
Kiedy znajdziesz takie obszary wzrostu, możesz myśleć strategicznie.
Wiadomości, strona docelowa i wezwanie do działania
Wydaje się to oczywiste, prawda?
Ostrożnie, ponieważ nigdy nie ma tylko jednego sposobu na rozmowę z potencjalnymi klientami i skłonienie ich do działania, aby osiągnąć swój cel.
Wykorzystaj swoje krytyczne myślenie i biblioteki reklam, aby opracować inne (miejmy nadzieję lepsze!) sposoby dotarcia do docelowych odbiorców.
Otrzymuj codzienny newsletter, na którym polegają marketerzy.
<![CDATA[ function getCookie(cname) { let name = cname + „=”; let decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); let ca = decodedCookie.split(’;’); for(let i = 0; i <h2>3. Poruszaj się po danych z precyzją</h2> <p>Czy dane to nie kolejne modne słowo? Przepraszam za to! </p> <p>Pozwól, że podzielę ten zestaw umiejętności związanych z danymi i zapewnię początkującym PPC jasną ścieżkę.</p> <p>Istnieje wiele ról związanych z danymi, ale jako początkujący PPC powinieneś myśleć o danych na trzy sposoby:</p> <ul> <li>Analiza danych: Czy dogłębnie rozumiesz każdy KPI? Na przykład, czy wiesz, jak CTR wpływa na CPC? </li> <li>Generowanie danych: Czy rozumiesz, czym jest konwersja, jak jest wyzwalana i jak sprawdzić, czy te parametry są w porządku? </li> <li>Wizualizacja danych: Jest to nieco bardziej zaawansowane, ale czy potrafisz opowiedzieć historię na podstawie zebranych danych? </li> </ul> <p>Ponownie, może to zabrzmieć trochę nie na miejscu, więc oto rzeczywiste narzędzia, które pomogą Ci zacząć:</p> <h3>Google Analytics (i inne powiązane narzędzia analityczne)</h3> <p>W PPC musisz tworzyć raporty, aby zrozumieć źródła ruchu, atrybucję konwersji, współczynniki konwersji na etapie lejka, wydajność na poziomie produktu itp. </p> <p>Więc zająć się nauką GA4 i innych powiązanych narzędzi analitycznych.
Zanurz się głębiej: Przewodnik po Google Analytics 4 dla PPC
Google Tag Manager (i inne powiązane narzędzia do tagowania)
Przynajmniej chcesz zrozumieć, jakie wydarzenie wyzwala konwersje.
Najczęściej oznacza to korzystanie z trybu podglądu GTM i testowanie witryny klienta na żywo. Upewnij się, że rozumiesz, jak to działa.
Looker Studio (i inne powiązane narzędzia do wizualizacji)
Nie popełniaj błędu nowicjusza, rzucając wiele wskaźników KPI swoim klientom, którzy nie zrozumieją niczego, co właśnie powiedziałeś, ponieważ nienawidzą Excela.
Poświęć czas na wulgaryzację danych, aby stworzyć atrakcyjną historię, która będzie zarówno łatwa do zrozumienia, jak i skuteczna.
Aby to zrobić, możesz użyć potężnych wykresów wizualizacyjnych i tabel w narzędziach takich jak Looker Studio.
Więcej informacji: 5 rzeczy, które musi posiadać pulpit nawigacyjny Google Looker Studio PPC
4. Zobowiązuj się do nauki każdego dnia
Jest to zestaw umiejętności, w którym widziałem mnóstwo osób zajmujących się PPC, które pomijały kroki, nie mogąc tego później naprawić. Toruje to drogę do słabych wyników operacyjnych i zarządczych.
Nie spiesz się; tutaj nie ma pośpiechu.
Podstawowymi kanałami PPC są bez wątpienia Google Ads i Meta Ads. Większość klientów korzysta z jednej lub obu tych sieci reklamowych. Jaki jest w tym problem, pytasz?
To efekt Dunninga-Krugera.
Zbyt wiele osób obsługuje kilka kampanii w Meta Ads i uważa, że zna platformę na wylot.
Inni będą prowadzić kampanie SKAG w Google Ads przez całe życie, nie zdając sobie sprawy, że istnieje cały świat poza tą strukturą.
W skrócie: chcesz zbudować solidne podstawy wiedzy technicznej dla tych głównych sieci reklamowych (przynajmniej), ale także być otwartym na kwestionowanie tych podstaw od czasu do czasu.
Nie wierz w szum informacyjny, który mówi, że PPC zmienia się co kilka dni, ale nie utknij też w starych nawykach!
Jak więc zacząć jako początkujący PPC? Oto kilka wskazówek:
Zdobądź certyfikat
Certyfikaty Google Ads nie są zbyt przydatne.
Ale mają wielką zaletę: zapewniają równy punkt wyjścia dla PPC, słownictwa, perspektyw i nie tylko.
Podobnie Meta oferuje szkolenia i certyfikaty, więc warto z nich skorzystać.
Przeczytaj aktualności
Jeśli to czytasz, to wiesz, że Search Engine Land jest świetnym źródłem informacji, aby być na bieżąco i uczyć się nowych rzeczy.
Pamiętaj, aby śledzić innych twórców treści. Na przykład, możesz czytać Jona Loomera na temat Meta Ads lub śledzić blogi agencji.
Testuj na własną rękę
Google Ads i Meta Ads oferują kredyty reklamowe dla nowych reklamodawców. Założenie sklepu nigdy nie było łatwiejsze od czasu powstania Shopify.
Nie bój się prowadzić swojego pobocznego projektu. Będzie to bezpieczne miejsce do eksperymentowania i nauki.
Sieć
Wszystkie projekty są różne i nigdy nie będziesz w stanie opanować ich wszystkich samodzielnie.
Rozmawiając z innymi osobami zajmującymi się PPC, można w zasadzie pójść na skróty do mistrzostwa PPC.
A czy wspomniałem, że super jest rozmawiać z ludźmi, którzy rozumieją, przez co przechodzisz?
5. Zorganizuj się
Czy to oczywiste? PPC to świat zorientowany na szczegóły, więc szybko zdasz sobie sprawę, że potrzebujesz drugiego mózgu, aby nadążyć za wszystkim bez wpadania w szał (lub niszczenia konta).
Nawet najmniejsza czkawka może mieć dramatyczny wpływ na wydajność. Powodzenia w znalezieniu tej igły w stogu siana sześć miesięcy później!
Jako specjalista PPC powinieneś więc czuć się komfortowo:
Zarządzanie projektami
Czy znasz narzędzia takie jak Monday.com, Asana, Notion i tak dalej? Jeśli nie, skorzystaj z nich.
Chcesz organizować swoje projekty i zadania za pomocą priorytetów, terminów, zależności itp.
Zapewni ci to lepszy wgląd w harmonogram i pracę.
Narzędzia do dokumentacji
Podobnie jak narzędzia do zarządzania projektami, chcesz pamiętać i rozumieć, co wydarzyło się w określonych datach, aby móc z nich skorzystać w przyszłości.
Na przykład, czy wiesz, co wydarzyło się 29 listopada 2019 roku?
Szablonuj swoją pracę
W kółko wykonujesz to samo zadanie? Brzmi to jak idealne studium przypadku do szablonowania.
W ten sposób nie będziesz musiał za każdym razem wymyślać koła na nowo. I będziesz w stanie łatwo delegować te zadania, gdy nadejdzie dzień, torując sobie drogę do wspaniałej kariery menedżerskiej.
Niezbędne umiejętności PPC, które każdy profesjonalista powinien opanować
PPC to coś więcej niż wybór odpowiedniego typu dopasowania słów kluczowych czy pisanie tekstów reklam.
Gdy powyższe umiejętności zostaną uzupełnione o umiejętności techniczne, będziesz gotowy, aby awansować na wyższe stanowisko w agencji.
Opinie wyrażone w tym artykule są opiniami autora gościnnego, a niekoniecznie Search Engine Land. Autorzy są wymienieni tutaj.