Mastodon był cały szał, gdy Elon Musk przejął Twittera, ale jego wzrost nie tylko zwolnił w ciągu ostatnich kilku tygodni, ale faktycznie spadł. Miesięczne aktywnych użytkowników są teraz na około 1,4 mln po osiągnięciu 2,5 mln użytkowników w listopadzie 2022.
Wzrost i spadek. Wired opublikował świetny wykres pokazujący wzrost i spadek Mastodona w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
Dlaczego spadek. To dobre pytanie, a wielu podejrzewa, że Mastodon, będąc zdecentralizowaną platformą, jest po prostu zbyt trudny do skonfigurowania i użycia dla normalnego użytkownika. Jasne, istnieje całkiem aktywna społeczność SEO na Mastodonie, ale nawet ona wydaje się być dziś mniej aktywna niż miesiąc czy dwa temu.
Prawda jest taka, że po skonfigurowaniu i rozpoczęciu korzystania z niego, nie jest on trudny w użyciu. Musisz tylko wiedzieć, jak znaleźć ludzi na platformie, a najlepszym sposobem mogą być hashtagi.
Jednak większość użytkowników chce się czaić i śledzić swoje ulubione osobowości na platformie. Znalezienie ludzi na Mastodonie jest trudne, bardzo trudne, i najpierw musisz dowiedzieć się, na jakim serwerze jest ten użytkownik, a następnie wyszukać nazwę użytkownika i nazwę serwera tej osoby. Jest to mylące i frustrujące dla przeciętnego użytkownika.
Dlaczego nam zależy. Uczestnictwo w sieciach społecznościowych jest czasochłonne, a jeśli jesteś aktywny w tych sieciach, chcesz zobaczyć zwrot z inwestycji. Może ten zwrot to przyjaźń, a może to zaangażowanie, może to widoki na twoje treści, może przychody, a może coś innego.
Jeśli ludzie mają problem ze znalezieniem cię w sieci, a twój zasięg jest ograniczony, to czy warto inwestować swój czas na tej platformie? Wygląda na to, że ostatnie dane mówią, że nie.