25 stycznia 2023 roku, dzień, w którym zhakowano wyszukiwarkę Yandex-Rosja.
Jej kompletny kod źródłowy wyciekł do sieci. I, być może nie jest to pierwszy raz, kiedy widzieliśmy hakowanie w tej branży, ale jest to jedno z najbardziej intrygujących, przełomowych wydarzeń od lat.
Ale Yandex nie jest Google, więc dlaczego powinniśmy się przejmować? Oto dlaczego tak: te dwie wyszukiwarki są bardzo podobne w tym, jak przetwarzają elementy techniczne strony internetowej, a ten wyciek właśnie pokazał nam 1,922 czynników rankingowych, które Yandex wykorzystuje w swoim algorytmie.
Mówiąc wprost, ta informacja jest czymś, co możemy wykorzystać na naszą korzyść, aby uzyskać więcej ruchu z Google.
Yandex vs Google
Jak już powiedziałem, wiele z tych czynników rankingowych jest prawdopodobnie dość podobnych do sygnałów, które Google wykorzystuje do wyszukiwania.
W algorytmie Yandexa widać analog RankBrain: MatrixNext. Wydaje się również, że używają PageRank (prawie tak samo jak Google), a wiele ich algorytmów tekstowych jest takich samych. Co ciekawe, w Yandexie pracuje też wielu ex-Googlersów.
Tak więc, przeglądanie tych 1,922 czynników rankingowych, które pochodzą z archiwum „Kernel” (i są tylko jednym z wielu zestawów czynników w bazie kodowej Yandex) jest koniecznością. Zrozumienie, w jaki sposób odgrywają one w rankingach wyszukiwania i ruchu, zapewni kilka bardzo przydatnych spostrzeżeń na temat tego, jak działają wyszukiwarki takie jak Google. Bez wątpienia, ta nowa garść informacji będzie miała ogromny wpływ na branżę SEO w nadchodzących miesiącach.
To powiedziawszy, Yandex nie jest Google. Szanse na to, że Google będzie miał dokładnie taką samą listę czynników rankingowych są niewielkie – a Google może nawet nie nadawać temu sygnałowi takiej samej wagi jak Yandex.
Mimo to, jest to informacja, która potencjalnie może być przydatna do kierowania ruchem, więc upewnij się, że spojrzysz na nie tutaj (zanim zostanie usunięta z internetu na zawsze).
Wczesna analiza czynników rankingowych
Wiele z ich czynników rankingowych jest zgodnych z oczekiwaniami. Obejmują one:
- Wiele czynników związanych z linkami (np. wiek, relewantność, itp.).
- Trafność, wiek i świeżość treści.
- Niezawodność hosta
- Sygnały zachowania użytkownika końcowego.
- Kliknięcia.
Niektóre strony są również preferowane (np. Wikipedia). FI_VISITS_FROM_WIKI pokazuje nawet, że strony, do których odwołuje się Wikipedia, otrzymują dodatkowe punkty.
To wszystko są rzeczy, które już znamy.
Ale coś ciekawego: było kilka czynników, które ja i inni SEOwcy uznali za niezwykłe, takie jak PageRank będący 17. najwyżej ważonym czynnikiem w Yandexie, a 19. najwyżej ważonym czynnikiem jest relewancja zapytanie-dokument (innymi słowy, jak blisko pasują tematycznie). Istnieje również „karma spamu” dla podejrzanych witryn, oparta na informacjach Whois. Więc strony używane do spamu i link farming i takie są prawdopodobnie wziąć hit.
Inne interesujące czynniki to średni ranking domeny w zapytaniach, procent ruchu organicznego i liczba unikalnych użytkowników.
Możesz również użyć tego Yandex Search Ranking Factor Explorer, stworzonego przez Roba Ousbey, aby przeszukać różne czynniki rankingowe.
Możliwe negatywne czynniki rankingowe:
Oto moje przemyślenia na temat czynników Yandexa, które uznałem za interesujące:
FI_ADV – ten czynnik oznacza, że posiadanie ton reklam rozrzuconych po Twojej stronie i kupowanie PPC może negatywnie wpłynąć na rankingi.
FI_DATER_AGE – ten czynnik ocenia wiek treści, oraz to, czy Twoje article ma więcej niż 10 lat, lub jeśli nie ma możliwej do określenia daty. Metadane daty są ważne, więc jeśli brakuje ich w twoich treściach, może to obniżyć twoje rankingi.
FI_COMM_LINKS_SEO_HOSTS – może to być negatywny czynnik, jeśli masz zbyt dużo komercyjnych anchor textów, szczególnie jeśli udział takich linków przekracza 50%. Zwróć uwagę na rozkład anchor textów. Napisałem poradnik jak skutecznie używać anchor textów, jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie.
FI_RANK_ARTROZ – przestarzały, źle napisany tekst obniży Twoje rankingi. Przejdź przez swoją stronę i dać zawartość odświeżyć. FI_WORD_COUNT pokazuje również, że liczba słów ma znaczenie, więc unikaj stron o niskiej zawartości.
FI_URL_HAS_NO_DIGITS, FI_NUM_SLASHES, FI_FULL_URL_FRACTION – urle nie powinny mieć cyfr, zbyt wielu ukośników (zbyt duża hierarchia) i oczywiście zawierać docelowe słowo kluczowe.
FI_NUM_LINKS_FROM_MP – zawsze łącz swoje główne strony (takie jak strona główna lub strony docelowe) z innymi ważnymi treściami, które chcesz uplasować. W przeciwnym razie może to zaszkodzić Twoim treściom.
FI_HOPS – ten czynnik pokazuje nam, że im dłużej trwa dotarcie do ważnej strony, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że znajdzie się ona w rankingu. Dlatego zmniejsz głębokość indeksowania dla wszystkich stron, które są dla Ciebie ważne. Żadna ważna strona nie powinna być oddalona od Twojej strony głównej o więcej niż kilka kliknięć. Zalecam, aby utrzymać to do dwóch kliknięć, co najwyżej.
FI_IS_UNREACHABLE – podobnie, unikaj robienia z ważnych stron sierot. Jeśli jest ona nieosiągalna z Twojej strony głównej, jest tak dobra jak martwa w oczach wyszukiwarki.
Możliwe pozytywne czynniki rankingowe:
FI_IS_COM- domeny .com otrzymują wzrost w rankingach.
FI_YABAR_HOST_VISITORS – im więcej ruchu, tym większa siła rankingowa Twojej strony. Strategia kierowania na mniejsze, łatwiejsze słowa kluczowe najpierw, aby zbudować publiczność przed kierowaniem na trudniejsze słowa kluczowe może pomóc w budowaniu ruchu.
FI_BEAST_HOST_MEAN_POS – średnia pozycja hosta dla słów kluczowych wpływa na Twój ogólny ranking. Ten czynnik i poprzedni wyraźnie pokazują, że bycie inteligentnym z planowaniem słów kluczowych i treści ma znaczenie. Jeśli potrzebujesz w tym pomocy, sprawdź te 5 sposobów na zbudowanie solidnej strategii SEO.
FI_YABAR_HOST_SEARCH_TRAFFIC – może to wyglądać źle, ale pokazuje, że posiadanie innych źródeł ruchu (takich jak media społecznościowe, wyszukiwanie bezpośrednie i PPC) jest dobre dla Twojej witryny. Yandex używa tego do określenia, czy prowadzona jest prawdziwa strona, a nie tylko jakiś spamerski projekt SEO.
Ten obejmuje cały szereg czynników związanych z CTR.
Oczywiste jest, że posiadanie wyszukiwalnych i interesujących tytułów, które skłaniają użytkowników do sprawdzenia twoich treści, jest czymś, co pozytywnie wpływa na twoje rankingi.
Google nagradza strony, które pomagają zakończyć podróż wyszukiwania użytkownika (co wiemy z ostatnich aktualizacji wyszukiwania mobilnego, a nawet aktualizacji Helpful Content). Zrób co możesz, aby odpowiedzieć na zapytanie na wczesnym etapie swojego artykułu. Czynnik „FI_VISITORS_RETURN_MONTH_SHARE” również pokazuje, że pomaga zachęcić użytkowników do powrotu na Twoją stronę po więcej informacji na interesujące ich tematy. Email marketing jest tutaj przydatnym narzędziem.
FI_GOOD_RATIO i FI_MANY_BAD – procent „dobrych” i „złych” backlinków na stronie. Pozyskiwanie backlinków z wysokiej jakości stron internetowych o dużym ruchu jest ważne dla rankingów. Współczynnik FI_LINK_AGE pokazuje również, że dodanie strategii link-building do SEO tak wcześnie jak to możliwe może pomóc w rankingi.
FI_SOCIAL_URL_IS_VERIFIED – ta mała niebieska kratka ma teraz rzeczywiste korzyści. Linki z weryfikowanych kont mają większą wagę.
Kluczowy wniosek
Yandex i Google, będąc tak podobnymi do siebie w teorii, oznacza, że ten wyciek danych jest czymś, na co musimy zwrócić uwagę.
Kilka z tych czynników może być już powszechnie znane wśród SEO, ale posiadanie ich potwierdzonych przez inną wyszukiwarkę wymusza, jak ważne są one dla Twojej strategii.
Te wstępne ustalenia i zrozumienie, co to może oznaczać dla twojej strony, może pomóc ci zidentyfikować, co należy poprawić, co złomować i na czym się skupić, jeśli chodzi o strategię SEO.