Metaverse ma być przestrzenią bardziej angażującą, bardziej wciągającą i bardziej konsumpcyjną niż obecne środowiska internetowe i aplikacje mediów społecznościowych. Co z jednej strony może ułatwić zupełnie nowe doświadczenia, które pod wieloma względami będą miały charakter transformacyjny.
Ale z drugiej strony, oznacza to również, że wiele problemów, które są powszechne w obecnym krajobrazie mediów społecznościowych będą wzmocnione jeszcze bardziej, w tym zastraszanie, nękanie i jeszcze więcej form nadużycia, które mogą czuć się jeszcze trudniejsze do ucieczki w bardziej zamkniętych przestrzeniach cyfrowych.
Meta już teraz jest zmuszona do wyprzedzenia tego zjawiska, wprowadzając nowe strefy granic osobistych w VR i opcje wyciszenia, aby ograniczyć niepożądane interakcje.
Kolejnym krokiem na tym froncie jest nowy proces klasyfikacji treści dla „dojrzałych odbiorców” dla Horizon Worlds, silnika do tworzenia VR, który ostatecznie stanie się centralnym elementem szerszego rozwoju metaverse.
Jak donosi Upload VR:
„Meta zasygnalizowała zmianę w e-mailu rozesłanym do użytkowników Horizon Worlds, wskazując, że twórcy muszą zastosować rating treści do swoich światów, aby pokazać, czy jest on odpowiedni dla wszystkich grup wiekowych, czy tylko dla dojrzałych użytkowników (wiek 18 lat i więcej). Jeśli twórcy nie podejmą żadnych działań i nie zaktualizują swoich istniejących światów w ciągu najbliższego miesiąca, wtedy te światy „domyślnie będą miały oznaczenie 18+ niezależnie od treści w świecie.”
Zaktualizowana polityka Meta „Horizon Mature Worlds” dokładnie nakreśla, co jest, a co nie jest dopuszczalne w jej środowisku VR.
Meta twierdzi, że wszystkie światy, które zawierają następujące elementy, będą teraz uznawane za „dojrzałą” zawartość:
„Zawartość, która jest seksualnie sugestywna; na przykład bliska nagość, przedstawienia osób w sugerowanych lub sugestywnych pozycjach lub środowisko skupione na działaniach, które są zbyt sugestywne.
Światy, które są poświęcone promocji marihuany, alkoholu, tytoniu lub działań regulowanych wiekiem (w tym hazardu) lub mają na celu ich promocję.
Intensywne lub nadmiernie brutalne treści fabularne, w tym krew i gore, które mogłyby zaszokować lub obrzydzić użytkowników.”
Należy pamiętać, że Meta nie zezwala również na umieszczanie w środowisku VR materiałów o charakterze seksualnym, treści przedstawiających zażywanie nielegalnych narkotyków, treści promujących działalność przestępczą ani rzeczywistych obrazów przemocy.
Chociaż „Drunkn Bar Fight” jest najwyraźniej w porządku:
Tak więc, jej zasady przeciwko 'realistycznym’ obrazom przemocy mogą być nieco bardziej elastyczne niż mogłoby się wydawać.
To ważny krok dla Mety, ponieważ w oparciu o przeszłe doświadczenia z grami wideo i innymi formami zaangażowania w grę, będą istniały poważne obawy dotyczące szerszego wpływu korzystania z VR i tego, jak może się to przełożyć na działania w świecie rzeczywistym.
Grand Theft Auto, na przykład, zostało wymienione jako kluczowy element normalizacji przemocy, w różnych formach. Na długo przed tym, gry takie jak Doom były obwiniane za szkodliwe impulsy u młodych ludzi, którzy spędzali tyle czasu uwięzieni w tych wciągających trójwymiarowych światach, że granice między cyfrową fikcją a rzeczywistością zaczęły się zacierać.
Można więc sobie wyobrazić, że o wiele bardziej realistyczne, o wiele bardziej wciągające doświadczenia VR zostaną oznaczone tym samym mianem, a niezależnie od tego, czy istnieje rzeczywisty związek między tymi dwoma zjawiskami, czy nie, Meta będzie musiała zachować ostrożność i wdrożyć środki ochrony proaktywnie, aby ograniczyć potencjalne szkody.
Horizon Worlds umożliwia użytkownikom tworzenie własnych środowisk VR, z obiektami i narzędziami dostępnymi do budowania własnych miejsc i doświadczeń. Ostatecznie platforma ta będzie wypełniona wszelkiego rodzaju przedmiotami i opcjami 3D, a pogląd jest taki, że ostatecznie będzie to stanowić podstawę szerszej zmiany metaverse, ustanawiając dom dla milionów, a nawet miliardów unikalnych doświadczeń, stworzonych przez ludzi na całym świecie, które ułatwią interakcję i zaangażowanie na zupełnie nowe sposoby.
Ale kluczem jest ochrona. Meta nie może „działać szybko i niszczyć rzeczy” jak kiedyś, mamy teraz więcej wiedzy na temat wpływu, jaki mogą mieć cyfrowe doświadczenia i Meta musi to uwzględnić, najlepiej jak potrafi, jednocześnie dopasowując to do przyspieszenia rozwoju metaverse.
Nie jestem pewien, czy wielu będzie miało dużo wiary w to, że Meta przyjmie bardziej wyważone, ostrożne podejście w tym sensie, ale doświadczenie VR rozwija się szybko, a te elementy są krytycznymi rozważaniami.
Użytkownicy Horizon World mogą zlokalizować nową opcję oceny w zakładce „World” w trybie Build.