Biorąc pod uwagę, że w 2023 r. Google otrzyma łącznie sześć aktualizacji algorytmów i cztery podstawowe aktualizacje, można założyć, że krajobraz wyszukiwania jest obecnie bardziej skomplikowany (i konkurencyjny).
Aby odnieść sukces w SEO w tym roku, musisz dowiedzieć się, jakie elementy należy sprawdzić i zoptymalizować, aby zapewnić widoczność witryny. A jeśli Twoim celem jest nie tylko umożliwienie przeszukiwania witryny, ale także umieszczenie jej na szczycie wyników wyszukiwania, ta techniczna lista kontrolna SEO na rok 2024 jest niezbędna.
Uwaga dla webmasterów: Jest to pierwsza część naszej trzyczęściowej listy kontrolnej SEO na rok 2024. Mam również dłuższy przewodnik na temat zaawansowanego technicznego SEO, który obejmuje najlepsze praktyki oraz sposoby rozwiązywania typowych problemów technicznych z witrynami internetowymi.
Podstawy technicznego SEO na rok 2024
Techniczne SEO odnosi się do optymalizacji, które koncentrują się przede wszystkim na ułatwianiu wyszukiwarkom dostępu, indeksowania, interpretowania i indeksowania witryny bez żadnych problemów. Stanowi to podstawę do prawidłowego zrozumienia witryny i wyświetlania jej użytkownikom przez wyszukiwarki.
1. Optymalizacja szybkości witryny
Szybkość ładowania witryny jest istotnym czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarek takich jak Google, które priorytetowo traktują doświadczenie użytkownika. Szybsze witryny generalnie zapewniają przyjemniejsze wrażenia użytkownika, co prowadzi do większego zaangażowania i lepszych współczynników konwersji.
Optymalizacja serwera
Często powodem powolnego ładowania się witryny jest serwer, na którym jest ona hostowana. Ważne jest, aby wybrać wysokiej jakości serwer, który zapewnia szybki czas ładowania od samego początku, aby pominąć ból głowy związany z optymalizacją serwera.
Google zaleca utrzymywanie czasu odpowiedzi serwera poniżej 200 ms. Aby sprawdzić czas odpowiedzi serwera, musisz znać adres IP swojej witryny. Gdy już to zrobisz, użyj wiersza polecenia.
W wyświetlonym oknie wpisz ping, a następnie adres IP witryny. Po naciśnięciu klawisza Enter okno powinno wyświetlić czas odpowiedzi serwera.
Jeśli okaże się, że serwer przekracza zalecany czas ładowania 200 ms, oto co należy sprawdzić:
- Zbierz dane ze swojego serwera i zidentyfikuj, co powoduje wydłużenie czasu odpowiedzi.
- W oparciu o to, co jest przyczyną problemu, należy wdrożyć optymalizacje po stronie serwera. Pomocny może być tutaj ten poradnik na temat tego, jak zmniejszyć początkowe czasy odpowiedzi serwera.
- Zmierz czasy odpowiedzi serwera po optymalizacji, aby wykorzystać je jako punkt odniesienia.
- Monitoruj wszelkie regresje po optymalizacji.
Jeśli współpracujesz z usługodawcą hostingowym, powinieneś skontaktować się z nim, gdy potrzebujesz poprawić czasy odpowiedzi serwera. Dobry dostawca usług hostingowych powinien dysponować odpowiednią infrastrukturą, połączeniami sieciowymi, sprzętem serwerowym i usługami wsparcia, aby uwzględnić te optymalizacje. Może on również oferować opcje hostingu, jeśli witryna potrzebuje więcej zasobów serwera do płynnego działania.
Optymalizacja strony internetowej
Oprócz serwera istnieje kilka innych powodów, dla których witryna może ładować się powoli.
Oto kilka praktyk, które można zastosować:
- Kompresja obrazów w celu zmniejszenia rozmiarów plików bez utraty
jakości
- Minimalizacja kodu, eliminacja zbędnych spacji, komentarzy i wcięć.
- Korzystanie z buforowania w celu przechowywania niektórych danych lokalnie w przeglądarce użytkownika, aby umożliwić szybsze ładowanie podczas kolejnych wizyt.
- Implementacjasieci dostarczania treści (CDN) w celu rozłożenia obciążenia, przyspieszając dostęp dla użytkowników znajdujących się daleko od serwera.
- Leniwe ładowanie stron internetowych w celu nadania priorytetu ładowaniu obiektów lub zasobów potrzebnych tylko użytkownikom.
Popularnym narzędziem do oceny szybkości witryny jest Google PageSpeed Insights lub Google Lighthouse. Oba narzędzia mogą analizować zawartość witryny, a następnie generować sugestie dotyczące poprawy ogólnej szybkości ładowania, a wszystko to za darmo. Istnieją również narzędzia innych firm, takie jak GTMetrix, z których można również skorzystać.
Oto przykład prędkości jednej z naszych witryn przed optymalizacją. Jest to jedna z najgorszych, jakie widziałem i miała wpływ na nasze SEO.
Postępowaliśmy więc zgodnie z naszą techniczną listą kontrolną SEO. Po pracy nad obrazami, usunięciu elementów blokujących renderowanie strony i zminimalizowaniu kodu, wynik znacznie się poprawił – i zauważyliśmy niemal natychmiastową poprawę w rankingach naszych stron.
To powiedziawszy, zabawa z ustawieniami serwera, kodowaniem i innymi częściami zaplecza witryny może ją zepsuć, jeśli nie wiesz, co robisz. Z tego powodu sugeruję wykonanie kopii zapasowej wszystkich plików i bazy danych przed rozpoczęciem pracy nad szybkością witryny.
2. Indeksowanie Mobile-First
Mobile-first Indexing to metoda stosowana przez Google, która wykorzystuje przede wszystkim mobilną wersję treści do indeksowania i rankingu.
Nie jest tajemnicą, że Google kładzie nacisk na wrażenia użytkowników mobilnych, co wynika z zastosowania indeksowania mobile-first. Poza tym optymalizacja witryny pod kątem urządzeń mobilnych ma po prostu sens, biorąc pod uwagę, że większość osób korzysta obecnie z telefonów do wyszukiwania w Internecie.
Ta zmiana oznacza, że konieczna jest fundamentalna zmiana w podejściu do rozwoju i projektowania witryny, a także powinna być częścią technicznej listy kontrolnej SEO.
- Upewnienie się, że mobilna wersja witryny zawiera te same wysokiej jakości, bogate treści, co wersja na komputery stacjonarne.
- Upewnij się, że metadane są obecne w obu wersjach witryny.
- Sprawdź, czy dane strukturalne są obecne w obu wersjach witryny.
Narzędzia takie jak test przyjazności dla urządzeń mobilnych Google mogą pomóc zmierzyć skuteczność witryny mobilnej w porównaniu z wersjami na komputery stacjonarne, a także z innymi witrynami.
3. Kontrola indeksowalności i indeksowania
Zawsze pamiętaj, że indeksowalność i indeksowanie są podstawą SEO. Crawlability odnosi się do zdolności wyszukiwarki do uzyskiwania dostępu i indeksowania zawartości witryny. Indeksowanie to sposób, w jaki wyszukiwarki organizują informacje po indeksowaniu i przed prezentacją wyników.
- Wykorzystanie dobrze skonstruowanego pliku robots.txt do komunikowania się z robotami indeksującymi, które strony nie powinny być przetwarzane lub skanowane.
- Korzystanie z map witryn XML w celu poprowadzenia wyszukiwarek przez zawartość witryny i zapewnienia, że wszystkie wartościowe treści zostaną znalezione i zindeksowane. Istnieje kilka wtyczek CMS, których można użyć do wygenerowania mapy witryny.
- Upewnienie się, że witryna ma logiczną strukturę z wyraźną hierarchią, pomaga zarówno użytkownikom, jak i botom łatwo nawigować do najważniejszych stron.
Google Search Console to narzędzie, którego należy użyć, aby upewnić się, że strony są indeksowane przez Google. Zapewnia ono również raporty, które identyfikują wszelkie problemy uniemożliwiające indeksowanie stron przez roboty indeksujące.
4. Znaczniki danych strukturalnych
Structured Data Markup to język kodowania, który komunikuje strony internetoweInformacje w bardziej zorganizowanym i bogatszym formacie dla wyszukiwarek. Odgrywa to strategiczną rolę w sposobie, w jaki wyszukiwarki interpretują i wyświetlają treści, umożliwiając ulepszone wyniki wyszukiwania za pomocą „fragmentów rozszerzonych”, takich jak gwiazdki dla recenzji, ceny produktów lub obrazy dla przepisów.
Dzięki temu wyszukiwarki mogą zrozumieć i wyświetlić dodatkowe informacje bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Kluczowe wnioski
Przy wszystkich zmianach algorytmów wprowadzonych w 2023 r. strony internetowe muszą być elastyczne i strategiczne, aby pozostać na szczycie strony wyników wyszukiwania. Na szczęście ta techniczna lista kontrolna SEO na rok 2024 może ci w tym pomóc. Wykorzystaj ją jako przewodnik po optymalizacji szybkości witryny, indeksowaniu i zapewnianiu najlepszych wrażeń użytkownikom mobilnym i stacjonarnym.