Sztuczna inteligencja nie ogranicza się już do science fiction i wykracza daleko poza to, do czego zdolna jest konwersacyjna sztuczna inteligencja, taka jak Alexa i Siri. W rzeczywistości narzędzia AI są teraz granicą każdej branży cyfrowej – w tym oczywiście SEO.
Ale czy te SI nie przejmują powoli twojej pracy jako specjalisty SEO? Wyszkolone do przetwarzania ogromnych ilości danych na skalę i poziomie dokładności, których ludzie po prostu nie są w stanie osiągnąć, wiele osób w branży zaczyna czuć się zagrożonych.
Ty, jako specjalista SEO, NIGDY nie powinieneś postrzegać narzędzi AI jako zagrożenia. Zamiast tego powinieneś traktować je jako skuteczny środek, który pomoże ci podnieść poprzeczkę w tej dziedzinie.
Sztuczna inteligencja i SEO?
Koncepcja sztucznej inteligencji w SEO nie jest nowa. W końcu wszyscy wiemy, że Google używa własnych botów AI do skrobania, skanowania i pozycjonowania milionów stron internetowych dziennie.
Jak Google radzi sobie ze sztuczną inteligencją w SEO?
Projekt badawczy „Google Brain”, a także przejęcie specjalisty od sztucznej inteligencji Deepmind w 2014 roku, ogłoszenie podejścia „AI First” w 2016 roku przez CEO Sundara Pichai, ich najnowsze ogłoszenie własnego chatbota AI „Bard” – jest bardzo jasne, że ta technologia jest czymś, co będzie kształtować wszystkie obszary wyszukiwania Google.
A czymkolwiek zajmuje się Google, podąża za nim SEO. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe mają obecnie coraz większy wpływ na nasze strategie. Możemy spodziewać się, że sztuczna inteligencja zostanie osadzona w sposobie rozumienia zapytań i prezentowania odpowiedzi użytkownikom. Jest to już realizowane przez Bing AI.
Stan sztucznej inteligencji w branży SEO
Różnica polega na tym, że obecnie istnieje mnóstwo technologii – w tym popularny ChatGPT – które są obecnie do dyspozycji specjalistów SEO. A ich możliwości i funkcje stale ewoluują i ulepszają się.
Ich zdolność do wydobywania spostrzeżeń z danych na dużą skalę sprawia, że są one idealne dla SEO. Ponadto wiele narzędzi specjalizuje się w aspektach on page, off page lub technicznych SEO.
Jak sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w branży SEO?
Podczas gdy generowanie i optymalizacja treści jest najpopularniejszym zastosowaniem sztucznej inteligencji w SEO, istnieje kilka innych obszarów, na które ma ona wpływ, w tym:
- Zmiany i aktualizacje algorytmów. Główne wyszukiwarki integrują (lub już zintegrowały) elementy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego ze swoimi algorytmami. Pomoże to udoskonalić ich zdolność do dostarczania trafnych, wiarygodnych wyników wyszukiwania; i lepiej zrozumieć intencje użytkowników w niejednoznacznych zapytaniach.
- GPT-3 i pisanie oparte na sztucznej inteligencji. ChatGPT i inne podobnie zbudowane narzędzia AI do copywritingu będą wykorzystywane do wykonywania powtarzalnych zadań związanych z pisaniem. Treść jest sercem każdej strategii SEO, a niektóre algorytmy uczenia maszynowego stają się coraz bardziej biegłe w generowaniu tekstów podobnych do ludzkich na dużą skalę.
- Analityka danych, modele predykcyjne i narzędzia rekomendacji. Sztuczna inteligencja może analizować tony danych na raz, pozwalając ci ocenić konkurencję, przeprowadzić badania słów kluczowych, ocenić techniczne aspekty witryny i wiele więcej w znacznie krótszym czasie. Narzędzia te mogą nawet zalecić konkretne zmiany w witrynie, aby uzyskać lepsze wyniki.
- Automatyzacja zadań. Powtarzające się zadania, takie jak opisy produktów, meta opisy i inne, można zautomatyzować za pomocą odpowiednich narzędzi. Funkcję tę często można znaleźć w tych samych narzędziach do pisania AI i copywritingu, o których wspomniano wcześniej. Jest to szczególnie przydatne, jeśli zadania są następujące konkretną i powtarzalną formułę.
Racja. Specjaliści SEO korzystają obecnie z narzędzi AI, których mogą używać do tworzenia skutecznych treści na stronie internetowej, lepszego doświadczenia użytkownika, gromadzenia danych, a nawet analizowania zebranych danych. Krótko mówiąc, sztuczna inteligencja potencjalnie oznacza zwiększoną produktywność, oszczędność czasu i pieniędzy na SEO.
Ale oczywiście takie korzyści są możliwe tylko wtedy, gdy wiesz, co zmienić, czego użyć i co zoptymalizować pod kątem SEO. Co nasuwa pytanie: co można zrobić z odpowiednimi narzędziami AI? Zobaczmy, jak dokładnie sztuczna inteligencja wpływa na SEO:
Lepsze tworzenie treści
Tworzenie treści dla witryny rzeczywiście wymaga czasu. Ręczne filtrowanie tematów i odpowiednich wyników wyszukiwania może zająć całe dni. Ale dzięki sztucznej inteligencji skrócisz czas burzy mózgów, na której powinieneś skupić się w swojej witrynie.
Dzięki narzędziom sztucznej inteligencji, które mogą analizować i gromadzić ogromne ilości danych, możesz łatwo określić, jakich odpowiednich zapytań i treści szukają Twoi odbiorcy.
W dzisiejszych czasach konieczne jest korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji w celu określenia zachowań rynkowych, analizowania zachowań odbiorców, przeprowadzania badań słów kluczowych lub przeprowadzania audytów witryn w celu opracowania najlepszego motywu i treści dla odbiorców oraz, oczywiście, w celu uzyskania pozycji na pierwszej stronie SERP.
Oto niektóre z narzędzi do pisania AI, których można użyć do tworzenia treści:
Tworzenie treści przy użyciu Jasper AI
Jednym z najlepszych narzędzi do pisania treści jest obecnie Jasper AI. Jest to narzędzie do copywritingu AI, które może pomóc w tworzeniu unikalnych treści dla Twojej witryny. Unikalne treści generowane przez sztuczną inteligencję mogą wydawać się niemożliwe, ponieważ większość z tych narzędzi, które znamy, zwykle pobiera treści z różnych źródeł online, prawda?
Zespół Jasper AI potwierdził, że to konkretne narzędzie jest przeszkolone do „prawie zawsze generowania unikalnych treści”. Jest również zdolne do rozpoznawania wzorców, co pozwala mu pisać podobne, ale nie powielone treści w oparciu o szablon i informacje, które mu przekazujesz.
Jedną z najważniejszych funkcji tego narzędzia AI, które uważam za pomocne w SEO, jest One-Shot Landing Page. Generuje ona treści dla stron docelowych, zaczynając od H1 do H3 i z przykładowymi akapitami, których można użyć. Możesz także zmienić ton głosu w zależności od pisanego artykułu.
Ale oczywiście, jako specjaliści SEO, musimy upewnić się, że dodajemy ludzki charakter do generowanych treści. Oznacza to edycję, dodawanie cennych i istotnych szczegółów oraz sprawdzanie pod kątem plagiatu. Ten ostatni krok zalecam dla każdej treści napisanej przez AI, niezależnie od tego, czy pochodzi ona z Jaspera, czy innego narzędzia do pisania AI. Ten ludzki dotyk nie tylko upewnia się, że jest przyjazny dla SEO, ale także, że jest rzeczowy, pomocny i wartościowy dla czytelników.
Asystent pisania treści SEO Semrush
Jednym z narzędzi, które polecam do sprawdzania jakości treści, które chcesz opublikować, jest Semrush. Narzędzie to posiada asystenta SEO Writing Assistant, którego można użyć do sprawdzenia, które części treści wymagają poprawy, czy są łatwe do odczytania i czy mają wysokiej jakości treść przyjazną dla SEO.
To narzędzie AI ocenia czytelność, jakość SEO, oryginalność i ton głosu treści – i dostarcza zaleceń, jak je poprawić. Może również zasugerować, które słowa kluczowe należy uwzględnić w celu optymalizacji i dostosowania treści do tematu, o którym piszesz.
Co najbardziej podoba mi się w tym narzędziuOl polega na tym, że można go utworzyć jako rozszerzenie lub dodatek do WordPressa, Dokumentów Google i MS Word, aby łatwo poruszać się po jego funkcjach bez zmiany okien lub kart.
Dzięki temu narzędziu AI możesz poprawić ogólną jakość swojej pracy, dając jej większą szansę na ranking w SERPach i dotarcie do odbiorców.
Należy jednak pamiętać, że jest to „asystent” AI – każde jego zalecenie należy traktować z przymrużeniem oka. Jako specjalista ds. SEO powinieneś postrzegać go bardziej jako przewodnik po tworzeniu świetnych treści, a nie po prostu coś do skopiowania i wklejenia do swoich artykułów.
Strategie SEO oparte na sztucznej inteligencji
Czy narzędzia AI mogą pomóc w stworzeniu skutecznej strategii SEO? Krótka odpowiedź brzmi: tak, absolutnie mogą.
Sztuczna inteligencja może pomóc w opracowaniu skutecznej strategii dla Twojej witryny i pomóc Ci znaleźć się na szczycie wyszukiwarek. Korzystanie z potężnych i odpowiednich narzędzi AI w witrynie może zwiększyć produktywność zespołu i pomóc w osiągnięciu celów SEO w krótszym czasie.
Możesz także użyć narzędzi AI, aby pomóc Ci określić, co powinieneś poprawić w swojej witrynie, od technicznego SEO, przez strategię poza stroną, po luki w treści. Wszystko to może pomóc przyciągnąć więcej osób do Twojej witryny.
Jednym z najlepszych strategicznych posunięć opartych na sztucznej inteligencji jest przeprowadzenie analizy konkurencji za pomocą narzędzi AI.
W ten sposób można łatwo określić, jak konkurenci plasują się w SERPach, jakich słów kluczowych używają i jakie treści tworzą. Niektóre narzędzia mogą nawet analizować używane przez nich zarysy, ilość ruchu w witrynie, którą przyciągają, i nie tylko.
Wszystkie te dane mogą ujawnić, gdzie możesz konkurować i czego brakuje tym konkurentom w ich witrynie. Te niezauważalne słabości można przekształcić w swoją siłę, wprowadzając odpowiednie dodatki i optymalizacje do swojej witryny.
Na tej podstawie zalecam korzystanie z tych narzędzi AI w celu uzyskania ich spostrzeżeń. Następnie wykorzystaj je do stworzenia mapy drogowej, abyś mógł śledzić swoje cele i produktywność w każdym zadaniu wykonywanym przez Twój zespół.
Pamiętaj, że narzędzia te mogą prezentować całkiem potężne dane – ale będziesz wiedział, jak najlepiej wykorzystać je na swoją korzyść. Dlatego nadal ważne jest, aby przejrzeć te dane i zastanowić się, gdzie można je wykorzystać.
Lepsze doświadczenie użytkownika
Doświadczenie użytkownika (UX) ma kluczowe znaczenie dla rankingu, więc musisz upewnić się, że Twoja witryna jest atrakcyjna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, poza jej podstawowymi funkcjami.
Tak, nawet doświadczenie użytkownika może być teraz analizowane przez sztuczną inteligencję. Podobnie jak crawlboty Google, sztuczna inteligencja może skanować witrynę i określać, czy użytkownicy są zadowoleni z jej funkcjonalności i wyglądu. Jeśli nie, to z pewnością Twoje treści spadną w rankingu Google.
Aby określić, które czynniki należy wziąć pod uwagę w odniesieniu do UX witryny, istnieją potężne narzędzia AI, które mogą Ci w tym pomóc.
Możesz zacząć od sprawdzenia szybkości witryny za pomocą Google PageSpeed Insights. Za pomocą tego narzędzia można określić wydajność zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach stacjonarnych oraz inne czynniki szybkości witryny na podstawie danych zebranych w ciągu 30 dni.
Sztuczna inteligencja może poprawić UI/UX witryny, co jest niezbędne do uzyskania pozycji na pierwszej stronie SERP. Powinieneś zoptymalizować narzędzia AI, aby szybko reagować na błędy, które Twoi odbiorcy mogą napotkać w Twojej witrynie lub po prostu łatwo uniknąć tych niewłaściwych czynników UX w Twojej witrynie, które mogą obniżyć Twoją pozycję w Google.
Większość Co ważne, te narzędzia AI mogą pomóc w stworzeniu najlepszego UX dla odbiorców i zwiększeniu ruchu w witrynie, aby Twoje strony znalazły się na pierwszej stronie Google.
Lepsze wyniki w rankingach
Kilka narzędzi wykorzystuje również predykcyjną sztuczną inteligencję – metodę analizy danych, która znajduje wzorce, które mogą przewidywać przyszłe zachowania. Mówiąc prościej, narzędzia te prognozują, jakich zmian należy oczekiwać w wydajności.
Dzięki temu możesz przewidzieć, jak Twoja obecna strategia radzi sobie w SERP i jakie zmiany możesz wprowadzić, aby przetrwać (lub wykorzystać) skoki w SERP.
Narzędzia takie jak SERanking przewidują możliwości sztucznej inteligencji dzięki prognozom ruchu i widoczności w wyszukiwarkach. Narzędzia te mogą być używane zarówno dla pojedynczych stron, jak i dla całej witryny.
Tutaj możesz sprawdzić, czy Twój ruch rośnie w rozsądnym tempie dla Twojej branży lub niszy. Jeśli tak, to świetny znak, że twoja obecna strategia się opłaca – kontynuuj więc to, co robisz, lub wzmocnij swoje wysiłki, aby czerpać korzyści.
Jeśli obserwujesz stagnację lub spadek, to jest to znak ostrzegawczy, że Twoja strategia wymaga rewizji. Zalecam przeprowadzenie audytu słów kluczowych, konkurencji i treści. Znajdź to, czego brakuje i zoptymalizuj treści i zasoby, które nie spełniają swojej roli. Możesz również użyć tego narzędzia, aby dowiedzieć się, jakie tematy i kanały powinny być rzadziej używane w przyszłości.
Wpływ sztucznej inteligencji na SEO
Dni żmudnej analizy danych, żmudnych badań i oczekiwania na wyniki dobiegają końca. Narzędzia AI zmieniają rynek – oferując większą trafność i widoczność oraz większą wydajność niż kiedykolwiek wcześniej.
Wcześniej niezauważone luki w SEO można zidentyfikować i naprawić szybciej niż kiedykolwiek. Bardziej złożone, ambitniejsze strategie są teraz całkowicie możliwe również dla SEO. Ciężkie zadania, takie jak tworzenie treści, konwersja i optymalizacja użyteczności, mogą być obsługiwane przez sztuczną inteligencję – niezawodnie i na dużą skalę.
Jednak w miarę jak specjaliści SEO rozwijają się dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, tempo branży z pewnością również przyspieszy. Nawet dziś widzimy, że sztuczna inteligencja w SEO coraz bardziej dominuje na rynku, choć technologia ta jest prawdopodobnie wciąż na wczesnym etapie tego, co może osiągnąć.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach SEO
Każdy specjalista SEO, który działa w branży od kilku lat, zauważył, że wszelkie aktualizacje AI nigdy nie wpłynęły negatywnie na SEO. Ponieważ intencje użytkowników są obecnie udoskonalane, algorytmy AI nadążają za wynikami wyszukiwarek – tak samo powinno być z nami, specjalistami SEO. Powinniśmy być na bieżąco z najnowszymi narzędziami i praktykami sztucznej inteligencji, abyśmy mogli z nich skorzystać i wykorzystać je jako przewagę nad konkurencją. Nie powinniśmy więc obawiać się przejęcia SEO przez sztuczną inteligencję.
Chociaż zmieni to sposób działania SEO. Sztuczna inteligencja może wykonywać zadania SEO, ale wyniki wykonanych przez nią zadań nie zawsze mogą być dokładne, zgodnie z naszymi potrzebami SEO. Jak już wspomniałem, należy ją postrzegać jako pomoc, ponieważ to ty jesteś specjalistą, a ona jest tylko narzędziem, które pomoże ci uzyskać lepsze wyniki w tej dziedzinie.
Kluczowe wnioski
Sztuczna inteligencja zmieni SEO, jakie znamy. Od optymalizacji, przez pisanie, po budowanie witryn, znacząco wpłynie na każdy aspekt tej pracy.
W miarę rozwoju sztucznej inteligencji, SEO będzie musiało się dostosować. My w branży musimy rozważyć przyjęcie najlepszych narzędzi, aby wyprzedzić konkurencję i doładować nasze strategie SEO. Już wkrótce konkurencja będzie ostrzejsza. Wdrożenie nowych rozwiązań raczej wcześniej niż później zapewni długoterminową przewagę nad konkurencją.