Zauważyłeś ogromny wzrost ruchu na swojej stronie w ostatnim miesiącu? Jesteś zdezorientowany, dlaczego grupa ludzi z Polski nagle zainteresowała się Twoją witryną? Jeśli tak, to nie jesteś jedyny.
Podczas rutynowego sprawdzania naszych kont Google Analytics 4 (GA4) znalazłem kilka z nietypowym wzrostem ruchu z odesłań. Po zbadaniu sprawy odkryłem również, że inni webmasterzy widzą ruch spamowy z witryn takich jak news.grets.stor(e) i static.seders.websit(e).
Uwaga dla webmasterów: Nie odwiedzaj tych witryn.
Tego rodzaju rzeczy zniekształcają dane o ruchu, więc musisz usunąć jak najwięcej z nich. Oto jak naprawić skoki ruchu z odesłań w Google Analytics 4:
Jak dowiedzieć się, skąd pochodzi ruch z witryn odsyłających
Przejdź do raportu pozyskiwania ruchu we właściwości GA4. Przefiltruj wyniki do źródła sesji, a następnie sprawdź ruch z odesłań.
Jeśli zauważysz, że te źródła nie dają żadnego czasu w witrynie, żadnego zaangażowania itp., oznacza to, że doświadczasz ruchu polecającego-ducha.
Jak usunąć nietypowy ruch z odesłań z GA4
GA4 daje kilka opcji naprawienia skoków ruchu z odesłań poprzez blokowanie lub filtrowanie określonych domen z danych. Zapobiegnie to rejestrowaniu nowego ruchu z tych źródeł w raportach.
Aby to skonfigurować, musisz mieć dostęp administratora do swojej nieruchomości GA4.
Ustaw jako Niechciane odesłania
Pierwszym rozwiązaniem jest ustawienie domeny jako niechcianego odesłania.
We właściwości GA4 przejdź do strony administratora (kliknij ikonę koła zębatego w lewym dolnym rogu ekranu).
Następnie przejdź do zakładki Zbieranie danych i wybierz Strumienie danych.
Wybierz odpowiedni strumień danych. Pojawi się okno side-out. Przewiń w dół do opcji Konfiguruj ustawienia tagów. Powinno pojawić się kolejne okno side-out.
Przewiń w dół i kliknij Pokaż więcej, a następnie Lista niechcianych odesłań.
Następnie wprowadź nazwy domen, z których pochodzi ruch przekierowań-duchów. Możesz zauważyć nowe lub więcej witryn niż te, które wymieniliśmy powyżej.
Zapisz ustawienia. Spowoduje to zatrzymanie nowego ruchu rejestrowanego w Analytics z tego źródła.
Jednak ta poprawka może prowadzić do tego, że ruch z tych źródeł będzie oznaczany jako ruch bezpośredni zamiast ruchu z odesłań. Wszelkie dane zebrane przez obiekt przed zmianą ustawień niechcianych odesłań również nie mogą zostać usunięte. Pamiętaj o tym, jeśli zdecydujesz się skorzystać z tego rozwiązania.
Definiowanie ruchu wewnętrznego
Innym rozwiązaniem dla ruchu odsyłającego duchy jest oznaczenie ruchu z tych domen jako ruchu wewnętrznego.
Do tego rozwiązania potrzebne będą adresy IP domen.
Gdy już je uzyskasz, wróć do strony administratora. Ponownie przejdź do strony Strumienie danych, kliknij odpowiedni strumień i kliknij Konfiguruj ustawienia tagów.
Tym razem przejdź do opcji Zdefiniuj ruch wewnętrzny.
Kliknij Utwórz, Dodaj adresy IP do zablokowania.
Możesz dodać wiele warunków w tej regule ruchu wewnętrznego, więc nie musisz tworzyć nowej reguły dla każdego znalezionego adresu IP domeny.
Możesz także zablokować ich zakresy adresów IP zamiast konkretnych adresów IP, ponieważ prawdopodobnie będą one zmieniać adresy IP lub używać dynamicznych adresów IP.
Po dodaniu wszystkich potrzebnych adresów IP wróć do sekcji Gromadzenie i modyfikacja danych i kliknij Filtry danych. Kliknij ruch wewnętrzny i ustaw stan filtra na Aktywny. Zapisz i zastosuj to ustawienie do swojej nieruchomości.
Jak znaleźć adresy IP domen
Znalezienie adresu IP domeny jest łatwe. Używam https://who.is, ponieważ pokazuje on szczegóły rejestratora każdej przesłanej domeny. Zrób to dla wszystkich podejrzanych, spamerskich stron odsyłających, które znajdziesz w danych GA4.
Jak usunąć istniejący ruch Ghost Referral z raportów
Jeśli chcesz wykluczyć z raportów istniejące dane o ruchu typu „ghost referral”, możesz utworzyć filtrowany segment w zakładce Eksploruj.
Wystarczy otworzyć nową lub istniejącą eksplorację. Następnie wybierz nowy segment użytkowników z warunkiem, że strona odsyłająca nie zawiera domen, które chcesz odfiltrować.
Nazwij ten segment, aby łatwiej było go później znaleźć. Kliknij Zastosuj i powinieneś być w stanie użyć tego segmentu w widoku eksploracji, aby wykluczyć ruch z tych domen. Będzie to miało wpływ na inne pulpity nawigacyjne i raporty dostępne w Looker Studio.
Można je również odfiltrować w raportach generowanych przez GA4, korzystając z opcji dodawania filtrów. W dowolnym raporcie kliknij dodaj filtr. W menu bocznym wybierz źródło sesji. Dla typu dopasowania wybierz opcję nie pasuje dokładnie. Następnie dla wartości wybierz wszystkie domeny, które chcesz odfiltrować.
Gdy skończysz, po prostu kliknij zastosuj, a raport powinien wykluczyć dane pochodzące z tych domen.
W ten sposób można naprawić skoki ruchu z odesłań w GA4.
Dlaczego istnieje ruch odsyłający-widmo
Być może zastanawiasz się, dlaczego te witryny to robią. Istnieje kilka celów, które mogą próbować osiągnąć.
Niektóre spamerskie witryny, takie jak te, zalewają GA4 w nadziei, że zauważysz ich domenę w swoich raportach, zaciekawisz się, skąd pochodzą setki użytkowników i odwiedzisz ich witrynę.
Jeśli jest to złośliwa witryna, może to robić w celu złośliwego oprogramowania lub oszustw phishingowych, wabiąc użytkowników do swoich witryn, aby mogli wykraść dane. W przeciwnym razie może to być po prostu kolejny sposób na zwiększenie widoczności i ruchu w witrynie.
Inny powód jest związany z budowaniem linków. Będąc zauważalną kwestią w GA4 tak wielu webmasterów, stwarzają okazję do wzmianki w postach na blogach i forach, zwłaszcza przez tych, którzy publikują swoje dane o ruchu publicznie lub udostępniają je nieświadomie. Może to zwiększyć postrzegany autorytet i ranking spamerskich domen w wynikach wyszukiwania.
Schemat ten jest również wykorzystywany do tworzenia fałszywego ruchu polecającego do witryn oferujących programy partnerskie. Niektórzy wykorzystują to, by zwiększyć prowizje uzyskiwane z tego ruchu.
Wreszcie, jest to powszechne w szerszych strategiach black-hat. Black-hat SEO wykorzystują to do generowania dużej liczby odwiedzin skupionych na określonych słowach kluczowych, próbując manipulować rankingami – choć widziałem, że staje się to coraz mniej skuteczne, ponieważ algorytmy Google wciąż ewoluują.