W czasie, gdy hype na metawersy wciąż się rozkręca, a spekulanci starają się wykorzystać wczesną lukę w wiedzy, prawda jest taka, że wciąż jesteśmy daleko od możliwości interakcji i zaangażowania w pełni wciągającą, w pełni funkcjonalną przestrzeń cyfrową
Mamy już jednak podstawowe wzorce tego, jak może wyglądać metawersja, w światach gier takich jak Roblox, gdzie młodzi ludzie wchodzą w interakcje za pośrednictwem cyfrowych awatarów i przechodzą od doświadczenia do doświadczenia w środowisku 3D, które w coraz większym stopniu jest projektowane przez użytkowników, we wszystkich aspektach.
W związku z tym, że młodsi odbiorcy dorastają, Roblox chce przenieść swoje doświadczenia w świecie gry na wyższy poziom, wprowadzając nowe typy reklam i doświadczenia związane z treściami markowymi oraz ulepszone elementy wizualne, które mają przemawiać do starszych konsumentów.
Co jest warte uwagi, zarówno jako natychmiastowy opcji reklamy (Roblox ma ponad 52 mln zaangażowanych aktywnych użytkowników), ale także, ponownie, jako szablon dla tego, co nadchodzi, i jak marki mogą rozważyć własne doświadczenia metaverse i podejścia w następnym etapie.
Po pierwsze, metaverse, zapewniając nowy sposób na łączenie się marek z użytkownikami Roblox w konkretnych doświadczeniach – i dla twórców Roblox, aby zarabiać pieniądze.
Jak donosi The Verge:
„Pracując początkowo z grupą wybranych firm i deweloperów, nowy system reklamowy pozwoli twórcom upuścić reklamy 3D do swoich własnych doświadczeń – jak billboard na stadionie sportowym lub na szczycie kabiny w grze – i uzyskać część przychodów z reklam”.
Jak zauważono, duża część doświadczeń Robloxa jest obecnie tworzona przez społeczność użytkowników, z zewnętrznymi deweloperami budującymi swoje doświadczenia na silniku Robloxa – co jest dokładnie tym, jak wizja metawersji Meta również się połączy.
Meta ma już swoje własne wirtualne środowisko piaskownicowe Horizon Worlds, które teoretycznie mogłoby powielać doświadczenia z Robloxa, ale w VR.
Można więc zobaczyć, jak podobne oferty reklamowe mogą pomóc wspierać twórców VR pracujących w przestrzeni, z Meta następnie hosting partii jak coraz więcej twórców VR natknąć i budować całe światy w swoim wirtualnym królestwie.
To jest marzenie Zuckerberga, że ostatecznie Meta będzie dominującym graczem w tym wschodzącym świecie VR, co zmusi wszystkich twórców i marki, które również chcą wziąć udział, do budowania na swoich narzędziach, zabezpieczając przyszłość Mety jako kluczowego czynnika ułatwiającego doświadczenie metaverse.
Choć Meta chętnie twierdzi, że żadna firma nie będzie właścicielem metawersum, to właśnie do tego dąży. I nawet jeśli nie zdominuje przestrzeni, jako takiej, to prawdopodobnie zdominuje sprzedaż zestawów słuchawkowych VR i zaawansowane połączenia społeczne w tej przestrzeni.
W tym sensie Roblox stanowi solidny, działający, małoskalowy przykład wizji Meta metaverse – co jest kolejnym powodem, dla którego warto zwrócić uwagę na jego najnowsze osiągnięcia.
Marki na Robloxie będą mogły wkrótce dodawać „portale” do doświadczeń Robloxa, które przeniosą użytkowników z jednego świata do markowego środowiska cyfrowego.
Marki badają również sprzedaż wirtualnych przedmiotów w Roblox, jako akcesoriów dla postaci w grze, co jest kolejną szansą dla firm w przestrzeni wirtualnej.
Roblox przedstawił również swoje bardziej rozwinięte awatary, które już wkrótce będą wyglądały jak awatary z metawersji, które widzimy na innych platformach. Roblox pracuje również nad ulepszonym motion capture dla animacji postaci, co jest kolejnym krokiem w kierunku ulepszonych awatarów w aplikacji.
Lepiej wyglądające awatary, nowe doświadczenia marki, więcej cyfrowych przedmiotów. Ponownie, można zobaczyć wizję metaverse w małej skali – podczas gdy Roblox kontynuuje ustanowienie solidnych ram dla płatności twórców, z twórców może zarabiać pieniądze na podstawie ilości czasu użytkowników spędzonych w ich grze lub doświadczenia. Roblox twierdzi, że tylko w 2021 roku wypłacił twórcom za pośrednictwem tego procesu 538 milionów dolarów.
Można sobie wyobrazić, że Meta chciałaby wdrożyć to samo, ustanawiając umowę o podziale przychodów, która zachęci najlepszych twórców do budowania własnych doświadczeń Horizon Worlds VR.
W ten sposób Meta może zapewnić, że jej metaverse pozostanie istotne – i ponownie, jak w przypadku wszystkich tych elementów, można zobaczyć, jak Meta mogłaby użyć podobnych ram, ogólnie, aby rozwijać swoje środowisko VR.
To nadal niepewny zakład. Ludzie do tej pory nie byli pod wrażeniem wspólnych wizualizacji Meta’s metaverse, a jeśli nie są zachwyceni grafiką i pojemnością przestrzeni, nie będą się spieszyć i kupić zestaw słuchawkowy VR.
Ten post może stać się momentem definiującym rozwój metaverse w Meta. Pomimo zainwestowania miliardów w projekty VR, obecna głębia wizualna i szczegółowość wyświetlanych obrazów nie jest niesamowita, a Meta podnosi również ceny swoich zestawów słuchawkowych VR ze względu na rosnące koszty produkcji (jej nadchodząca zaawansowana jednostka VR „Cambria” będzie podobno kosztować 1000 dolarów), dlatego na razie trudno jest przekonać większość ludzi do przejścia i wejścia w przestrzeń metawersji.
Meta będzie starała się temu przeciwdziałać na swojej nadchodzącej konferencji Connect VR i pozostaje przekonana, że wciągające połączenia VR będą przyszłością interakcji społecznych.
Platformy takie jak Roblox są częścią powodu tej pewności, a przy ponad połowie amerykańskich dzieci poniżej 16 roku życia, które angażują się w wirtualny świat Roblox, można zrozumieć, dlaczego Meta wierzy, że tego typu zintegrowane, wciągające doświadczenia staną się normą dla następnego pokolenia.
To zajmie trochę czasu – i zdecydowanie nie wierzcie tym firmom, które mówią wam, że metawersja już istnieje, albo że potrzebujecie strategii metawersji od razu.
Nie musisz, ale pewnego dnia, w oparciu o to, jak młodsi użytkownicy się angażują i jak te cyfrowe światy zmieniają normy społeczne, może to stać się kolejną wielką rzeczą i może się okazać, że Zuck i spółka mają rację i wszyscy będziemy spędzać godziny zamknięte w światach VR, wchodząc w interakcje na wszystkie nowe sposoby.
Jest wiele rzeczy, które muszą pójść dobrze, aby to się stało, ale w światach gier takich jak Roblox, Minecraft i Fortnite, można uzyskać poczucie tego, co może być, rodzaj modelu skali dla tego, co jest przewidziane na następnym etapie.