Czy TikTok naprawdę może stać się konkurentem w stawkach wyszukiwania i odkrywania stron internetowych, i przenieść się na terytorium Google?
Starszy wiceprezes Google Prabhakar Raghavan niedawno podzielił się, że gigant wyszukiwania rzeczywiście widzi to ryzyko, zauważając, że:
„W naszych badaniach, coś jak prawie 40% młodych ludzi, kiedy szukają miejsca na lunch, nie idą do Google Maps lub Search. Idą na TikTok lub Instagram.”
Nie jest to przesadnie zaskakujące, ale wolumen wyszukiwań, który mógłby sugerować, jest znaczący – w każdej minucie za pośrednictwem aplikacji Google przeprowadzane są setki milionów wyszukiwań. Jeśli TikTok i Instagram zjadają to, może to mieć duże implikacje, i to nie tylko dla samego Google, ale także dla marek, które chcą połączyć się z młodszą publicznością i zmaksymalizować swoje możliwości odkrywania.
Czy masz plan TikTok SEO w miejscu? Czy powinieneś?
Pomysł TikTok jako wyszukiwarki nie jest nowy.
Jeszcze w 2019 roku firma inwestycyjna Andreesen Horowitz podkreśliła potencjał TikTok jako wyszukiwarki, opierając się na tym, jak chińscy użytkownicy ewoluowali w korzystaniu z Douyin, chińskiej wersji aplikacji.
Zgodnie z AH:
„Ponieważ wiele filmów Douyin jest geotagowanych i automatycznie kategoryzowanych w wiadra – restauracje, atrakcje turystyczne, hotele, kultura, rozrywka, zakupy, ćwiczenia – użytkownicy mogą je przeglądać, aby znaleźć interesujące miejsca do odwiedzenia i rzeczy do zrobienia. Firmy są również w stanie przyciągnąć nowych klientów poprzez uzupełnienie Douyin o podstawowe informacje, obsługę listy oczekujących i kupony.”
Douyin stał się potęgą eCommerce w Chinach, a firma macierzysta ByteDance naciskała na przekształcenie TikTok wzdłuż tych samych linii na rynkach zachodnich – z mieszanymi wynikami do tej pory.
Ale komentarze Raghavana wskazują, że odkrywanie, w szczególności, jest znaczącą szansą, a z coraz większą liczbą młodych użytkowników odnoszących się do klipów TikTok, aby odkryć najnowsze trendy i produkty, to powinno być na radarze wszystkich marek, jako potencjalnej drogi do osiągnięcia nowych odbiorców i maksymalizacji zainteresowania online.
Ten sentyment staje się coraz bardziej powszechny, a TikTok skłania się również do odkrywania, z szeregiem nowych funkcji, poza swoim głównym eCommerce push.
Ostatnio TikTok zaczął eksperymentować z połączonymi słowami kluczowymi w komentarzach i opisach wideo, które prowadzą użytkownika do odkrycia poprzez połączenie ich z szerszymi trendami.
Jak widać w tym przykładzie, opublikowanym przez użytkownika Olivia Deng, niektóre słowa kluczowe, w tym nazwy produktów, teraz autolink poprzez wyniki wyszukiwania dla tego terminu, pomagając ułatwić więcej działań wyszukiwania i dostać użytkowników angażujących się w odkrywanie produktów w aplikacji.
To, oczywiście, opiera się na TikTok’s in-stream zakupów, jak również. Ale nawet jako bok od tego elementu, więcej discovery może ułatwić znaczny potencjał dla wielu marek, które chcą podnieść świadomość i podkreślić konkretne produkty w aplikacji.
Dodaj do tego fakt, że według danych z Cloudflare, TikTok.com wyprzedził Google jako najczęściej odwiedzana domena na świecie w 2021 roku i powstaje dość jasny obraz, w odniesieniu do tego, że TikTok będzie kluczowym miejscem odkryć w 2022 roku.
Jak podaje Mashable:
„Ludzie mają dość algorytmu przepisów Google, który priorytetowo traktuje niejasne blogi zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. W internecie krąży żart, że aby przeczytać przepis, trzeba przebrnąć przez całą historię życia blogera, ale to faktycznie zniechęca młodych ludzi, z którymi rozmawiałem, do szukania przepisów w Google. Ponieważ TikTok musi szybko przykuć uwagę, filmy z przepisami na platformie są do rzeczy, kładąc nacisk na jedzenie, a nie twórcę.”
To może dotyczyć nie tylko stron z przepisami, a z niedawnym badaniem, które również wykazało, że TikTok jest najszybciej rozwijającym się źródłem wiadomości dla użytkowników w wieku od 16 do 24 lat, szerszy trend jest jasny.
Czy powinieneś więc opracować strategię SEO dla TikTok? Może się to wydawać niezwykłe, ale statystyki nie kłamią, a spostrzeżenia tutaj sugerują, że odkrywanie produktów rośnie w aplikacji, która jest obecnie najszybciej rozwijającą się platformą społecznościową na świecie.
To może ułatwić duże możliwości – i może teraz jest czas, aby wejść i ustanowić obecność, zanim wszyscy inni zaczną próbować optymalizacji dla wyszukiwania TikTok.